2020. március 30., hétfő

Matematika 2020.03.30. (105.óra) - András bá

2020.03.30.                      105.óra
 Dolgozat - Törtek
 Minden papír tetejére írd fel a nevedet!!!
Tollal és olvashatóan írjál!
Számozd a feladatokat!
A fénykép éles legyen és a feltöltéskor a talpán álljon!!!




 Minden papír tetejére írd fel a nevedet!!!
Tollal és olvashatóan írjál! 
A fénykép éles legyen és 
a feltöltéskor a "talpán" álljon!!!

Ide töltsd fel! 

Gyógytestnevelés

Szia!

Végezd el a tartásjavító tornát!

A videó ITT tekinthető meg


Ági néni

Történelem

Kedves Hatodikosok!
Köszönöm a sok bejegyzést meg a fotókat a munkátokról!! Dicséret a lelkes munkáért!!
Sajnos, Sz. Patrik, Zs. Noémi, F. Attila és N. Zsolti még nem talált meg a feladottakkal Remélem, csak a visszaküldéssel van problémájuk, azért a füzetükbe dolgoznak!
Az elmúlt órákon megfigyelhetted, hogyan változtatja meg a világot, a gazdaságot, a gondolkodást Amerika felfedezése (és a többi nagy földrajzi felfedezés).
Éppen ezért Amerika felfedezésének dátumát, 1492-t, egy új korszak kezdetének választották a történészek, megkezdődött az ÚJKOR.
A mai órán megtanuljuk, hogyan alakult át az emberek gondolkodása, az egyházhoz, a valláshoz való viszonya az újkorban. A lecke címe: A vallás megújulása (tk.49-51. oldal) Ezt írd fel a füzetedbe!

Nézd meg a következő kisfilmet https://zanza.tv/tortenelem/ujkor-vilag-es-europa-kora-ujkorban/bucsu-bucsucedulatol és olvasd el a leckét is!

Hf.: Válaszolj a tk. 51. oldalának 1. 2. kérdésére a füzetedbe! (A következő órán küldöm a javítókulcsot, mindenki magának javít)


Testnevelés 2020.03.30.

Kedves gyerekek!


"Repül a nehéz kő: ki tudja, hol áll meg?"

A héten folytatjuk tovább a Toldi projektet. A mai nap ismét vissza térünk Toldi Harmadik énekéhez. Ti is kipróbálhatjátok, milyen messzire tudtok eldobni különböző tárgyakat. (Az a tárgy lehetőleg ne törékeny legyen.)

Mielőtt nekilátnátok a feladathoz, melegítsetek be a küldött videó alapján!

Hogyha lehetőségetek van rá, menjetek ki a kertbe! Szedjetek össze labdákat, plüssöt, papírgalacsint, párnát, zsebkendőt, zoknit.... Dobjátok el mindet külön-külön, amilyen messzire csak tudjátok. Arra figyeljetek, hogy mindig ugyan arról a helyről dobjátok el a tárgyakat. Figyeljétek meg, milyen messzire repültek, melyik tárgy repült a legmesszebbre!
Ide küldjétek el a tapasztalataitokat!⇨Tapasztalataim

Ui.: Beninek gratulálok győzelméhez a zokniszerzős feladatnál! :-)

Szilvi néni

Matematika Betti nénivel 2020.03.30.

Kedves Hatodikosok !                                        

Üdvözöllek benneteket az új hét kezdetén !
 Ma összefoglaljuk az arányosságról tanultakat ! Írd fel a füzetedbe a mai dátumot és címnek              Összefoglalás
Oldjuk meg a következő feladatokat közösen ! (Írd le te is a füzetedbe !)


1. A 6.osztályba 25 tanuló jár. Az osztályfőnök osztálykirándulást szervez, és ehhez buszt szeretne bérelni. Amennyiben minden tanuló részt vesz a kiránduláson, akkor fejenként 6000 Ft-ba kerül a busz.
Mennyi lesz az egy tanulóra eső buszköltség, ha végül 5 tanuló lemondja a kirándulást ?
Fordított arányosságról van szó, ha kevesebben mennek akkor egy főnek többet kell fizetnie . 
                       25   fő                                     6000   
                       20   fő                                         ?
             
                       Teljes buszköltség :     25x6000    Ft =150 000  Ft 

                     20    fő                150 000 :20  =7 500   Ft -ba kerül a kirándulás
                         
Válasz : 20 fő esetén 7 500 Ft -ba kerül a kirándulás fejenként .


2. Ha egy 14 literes kannával hordjuk a vizet ,akkor 10 -szer kell fordulnunk .Hányszor kell fordulni ,ha 5 literes kannával hordjuk a vizet ?

Fordított arányosságról van szó ,ha kisebb  kannát viszünk ,akkor többször kell fordulni .
                 
                            14 l -es kanna                        10 forduló

                            5 l-es  kanna                            ?
                           1  l-es kanna                   14x10 =140 forduló
                         
                            5   l-es kanna                     140:5=28   forduló

 Válasz :5 l-es kanna esetén 28-szor kell fordulnunk .


3.Ha 6 vízcsap 8 óra alatt töltené fel a medencét. Mennyi idő alatt töltené fel a medencét 4 vízcsap?
   Szintén   fordított arányosság, kevesebb csap több idő alatt tölti fel a medencét .
                   
                            6 vízcsap                              8 óra
                            4 vízcsap                              ?
                             1 vízcsap                             6x8 =48 óra alatt
                             4 vízcsap                             48:4 =12 óra alatt

 Válasz : 4 vízcsap 12 óra alatt töltené fel a a medencét !

               
:Házi feladat:

 Szegedről autóval 100 km/h átlagsebességgel 2 óra alatt érhetünk fel a Budapestre ,mennyi  idő alatt ér fel az a motoros ,aki 40 km /h sebességgel közlekedik ? 

                               A megoldást nem kell elküldened,holnap ellenőrizzük.
Kedd reggel 9 órakor várlak szeretettel aMicrosoft Teams felületen online matematika órán .
                                                      Jó munkát kívánok !😊




Matematika Balázs bácsival - 2020.03.30.

Kedves Diákom!

Végre új hét kezdődött, egy szuper hétfővel!


A mai napon elérkeztünk az első online számonkéréshez.
-Hurrá, végre!
-Számonkérés?
-Jaj!
-Vajon mi lehet benne?

Csak semmi aggodalom, egy szuper Google űrlapot kell csak kitöltened!
A témája természetesen az arányossági feladatok.
Nem kell kapkodnod, a feladatokat egyesével kapod, oldd meg őket a füzetedben (nem fogok odanézni, ha véletlenül arra vetemednél, hogy számológépet használsz), majd a megadott lehetőségek közül válaszd ki a megoldást!

Kedden 9 órakor online órát tartunk, várok mindenkit szeretettel a Microsoft Teams-ben, a 6. matematika II. csoportban! Ne hagyd ki!

Jó munkát kívánok!



2020. március 30. Ének (Toldi projekt II.)


Hahó hatodikosom!

Az előző alkalommal a középkori zene legjellemzőbb műfajáról, a gregorián énekről volt szó.

Itt egy gregorián ének kottaképét látod. Azok a kis négyzetecskék a hangjegyírás egyik legősibb változatai, a neumák.



🎵Hallgass bele EBBE  (2-3 percig) , és idézd fel a gregorián jellemzőit!

Valami nem stimmel.... Itt több szólamban énekelnek, holott a gregorián egyszólamú!

Bizony, fejlődtek, és a 7. század körül már próbálkoztak több szólamot is megszólaltatni egyszerre. Egészen a 12. századig csiszolgatták ezt a tudományt, így innen számítjuk a többszólamú éneklés meglétét.

Sőt, szolmizáltak is, és a kottaírás is kezdett lassan a maihoz hasonlítani. A szolmizálást Arezzoi Guido, itáliai bencés szerzetes találta ki. Olyan rendszert talált ki, amelyhez nem kellett túl sok eszköz: a kezük segítségével tanulták meg a hangokat, hangcsoportokat memorizálni.







Az egyházi zene mellett párhuzamosa jelen volt és fejlődött a népi, világi zene zene is. A legtöbb módosabb úr és hölgy játszott is valamilyen hangszeren.

Többféle hangszert használtak, ezek a ma is ismert hangszerek ősei. Felismered, melyik melyiké?


Itt van a rotta:




Ez a rebek:





Ezek pedig az organistrum és a pszaltérium:




12. század környékén, amikor a pápaság hatalma már nem volt olyan szilárd, a világi zene (tehát minden, ami nem a vallásról, vallásosságról szól) egyre inkább megjelenik. Innentől a fő műfaj a zenében a trubadúrköltészet.

Trubadúrok, trouverek, minnesängerek.... ők mind a lovagi költészet zenei ágának képviselői. Költők, zeneszerzők, akik balladákat, szerelmi dalokat énekelnek, az életszeretetet hirdették. Egy szólamban ugyan, de hangszerkísérettel, és a saját, nemzeti nyelvükön énekelnek.

🎵Hallgasd meg a EZT !

🎵Hallgasd meg a legismertebb trubadúr dallam, a Nyári ének mai "változatát" is!


Viszonthallásra!👂





6.B Technika 2020.03.30. KRESZ


Beadási határidő: nincs
Aki nem töltötte fel az eddigieket siessen vele! (eddig max. 2x45 perced volt rá!)
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.
Aki eddig NEM töltött fel technikára:
(6B-Brendon, Máté, Attila, Kata, Levente, Zsolt, Martin, Noémi, Atesz)


Kezdünk!
A mai alkalommal arra kérlek, hogy nézd meg ezt a videót! (kicsit bugyuta, de a lényeget elmondja)
A biciklis közlekedésről szól! Azért küldöm, hogy légy tisztában pár alapvető szabállyal és lehetőleg ne kerülj bajba! Van pár részlet, ami nem feltétlenül szükséges, de nem árt, ha tudod.
Páran feltételezem csak röhögni fognak, hogy „nem érdekel” vagy „ezt má tudom” (esetleg meg se nézi)
Gratulálok.
Hidd el, a te érdekedet szolgálja! (Ja és nincs beadandó, örülj a videónak)
Baleset. Sokan azt hiszik, hogy „velem ez nem fordulhat elő”. Kívánom, hogy ne is, de jobb, ha figyelsz!




Irodalom, március 30. Toldi projekt

Kedves Mindenki!

Az alábbi munkát is páros munkában kérem.
Határidő: 2020. április 2.

Mi lenne, ha közel 700 éves álmából felébredne Toldi, és mondjuk beköltözne a szomszéd házba?

Nem járvány idején, hanem egy átlagos, békés hétköznapon. Szegény, biztosan nehezen találná fel magát a XXI. században! 

Miket tanácsolnál neki? 
Írj legalább 5, maximum 10 tanácsot, ami segítené a beilleszkedésben, a mindennapokban! Jól gondold át, milyen világból jött és milyen a miénk, ahová érkezett! Pontokba szedve írd! Kezdheted úgy, hogy Ne maradj otthon, mert...
 (Tételezzük fel, hogy egy berendezett házba érkezik. Mire lehet még szüksége? Hova menjen? Munka, orvos, stb.) 

A tanácsokat IDE tudjátok írni. Direktcím: Tanácsok Toldinak

Önálló feladat:
Mf. 60. oldal 4. feladat: Tervezz zászlót és címert Toldinak! (Lefotózva várom a messengeren)


Jó reggelt!

Szervusztok, Hatodikbé!

Ma hétfő van. Digitális oktatás 11. munkanap.

Ma 10-től rövid osztályfőnöki órátok lesz a Teamsen, hogy lássam, hogy mindenki be tud-e jelentkezni, illetve néhány szolgálati közlemény lesz.

Ma 11-től élő irodalom órátok lesz.

András bácsi matek csoportja déltől online matekozik. 

Kedden ezek az online óráid lesznek:

9-től Balázs bácsi matek, Imre bácsi matek és Betti néni matek 
10-től emelt angol és Anikó néni angol
12-től András bá matek

Szerdán

10-től Reni néni nyelvtan, Erika néni nyelvtan
11-től Kata néni nyelvtan
12-től András bá matek
14 órától németeseknek német

Csütörtökön 

9-től Reni néni vár benneteket online irodalomra
12-től Bandi matek:)

Pénteken 

12-től a szokásos, jól bevált Bandi matek. 


Legyen szép napotok!


KÖSZÖNJ BE IDE A MEGJEGYZÉSEKBE!

Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

Ettől a héttől kezdődően lehetőség lesz arra, hogy „élőben” is konzultáljunk. Minden kedden 9 órától a Microsotf Teams felületén tudsz kérdéseket feltenni, ha nem értesz valamit. Tehát akinek bármilyen problémája van, kedden bejelentkezhet a Teamsre és felvesszük a kapcsolatot.

Az elmúlt két héten az egyenes és a fordított arányosságról tanultunk - DIGITÁLISAN!
Szépen dolgoztatok, a beadandóknál sok hibátlan megoldás született.

A mai órán összefoglaljuk a legfontosabbakat, amit az egyenes és fordított arányosságról tanultunk és holnap dolgozatot írunk. A feladatok ebből a két feladattípusból állnak, a dolgozat értékelésre kerül majd, és ez lesz a március havi digitális jegyed. /ami majd bekerül az e-naplóba is/

Egyenes arányosság

Két mennyiség egyenesen arányos, ha az egyik mennyiség a kétszeresére /háromszorosára, stb./ nő, akkor a másik mennyiség is kétszeresére /háromszorosára, stb./ nő.
vagy
Két mennyiség egyenesen arányos, ha az egyik mennyiség felére /harmadára, stb/ csökken, akkor a másik mennyiség is a felére /harmadára, stb./ csökken.

Egyenesen arányosság esetén az összetartozó értékek hányadosa állandó.

Példa
 Ha 2 gömb fagylalt ára 400 Ft, akkor 4 gömb fagylalt ára 800 Ft
/kétszer annyi fagyi, kétszer annyiba kerül/

Ha 2 gömb fagyi ára 400 Ft, akkor 1 gömb fagyi ára 200 Ft
/fele annyi fagyi, feleannyiba kerül/

Számítás:
                        2 gömb                       400 Ft
akkor
                        1 gömb                       400 : 2 = 200 Ft
                        4 gömb                       4 × 200 = 800 Ft
         

Fordított arányosság

Két mennyiség fordítottan arányos, ha az egyik mennyiség a kétszeresére /háromszorosára, stb./ nő, akkor a másik mennyiség a felére /harmadára, stb./ csökken.
vagy
Két mennyiség fordítottan arányos, ha az egyik mennyiség a felére /harmadára, stb./ csökken, akkor a másik mennyiség a kétszeresére /háromszorosára, stb./ nő.

Fordított arányosság estén az összetartozó értékek szorzata állandó.

Példa
Ha 2 ember 4 nap alatt festi ki a lakást, akkor 4 ember 2 nap végzi el a festést
/ha kétszer annyi ember dolgozik, akkor fele annyi idő is elég a munka elvégzéséhez/


Ha 2 ember 4 nap alatt festi ki a lakást, akkor 1 embernek 8 nap kell a munka elvégzéséhez.

Számítás:
                        2 ember                      4 nap
akkor
                        1 ember                      2× 4 = 8 nap
                        4 ember                      8 : 4 = 2 nap

A legfontosabb, hogy először gondosan és értelmezve olvasd el a feladatot, és döntsd el, hogy egyenes, vagy fordított arányosságról van-e szó!
Ha ezt jól megállapítod, akkor már csak alkalmaznod kell az előző órákon megismert számítási módokat. /a mintapéldákat használhatod a megoldás során/

Önálló feladat
A következő 10 kérdést tartalmazó feleletválasztós elektronikus kérdőíven gyakorolhatod annak eldöntését, hogy milyen arányosságról van szó.

A megoldást töltsd fel  ide    !    /ha nem tudod, akkor e-mail/