2020. május 13., szerda

Matematika 2020.05.13. (125.óra) - András bá

2020.05.13.                        125.óra
Százalékszámítás
(gyakorlás)

1.) Hf.ellenőrzés:153.o.43.f. b), c), d)

 
 b)  I. p = e : a x 100 = 2 : 5 x 100 = 0,4 x100 = 40 
         p: 40%

      II.      5 ....................................... 100%
               2 .......................................    ? %
               1 ..........................100 : 5 = 20 %
               2 .......................... 2 x 20 = 40 % 
     
        40%-át tettük meg eddig utunknak. 
.................................................................................................
c)  I.  p = e : a x 100 = 30 : 80 x 100 = 0,375 x 100 = 37,5
         p: 37,5%

     II.       80 ......................................... 100%
               30 .........................................   ? %
               10 ....................... 100 : 8 = 12,5 %
               30 ..................... 3 x 12,5 = 37,5 % 

         37,5%-át adta el a burgonyának.
.................................................................................................
d)   I.  p = e : a x 100 = 80 : 500 x100 = 0,16 x 100 = 16
          p : 16%

      II.      500 ............................................ 100%
                80 .............................................    ? % 
                10 ............................... 100 : 50 = 2 %
                80 .................................. 8 x 2 = 16 %

        165-os volt az árcsökkenés.
.................................................................................................


               
százalékalap -       százalékláb - p      százalékérték - e

KÉPLET:
a = e : p x 100         p = e: a x 100         e = a x (p : 100)

KÖVETKEZTETÉS:
    a :  Mennyinek  a 25%-a 150?
                       25% ................................... 150
                     100% ...................................    ?
                        1 % ..................... 150 : 25 = 6
                     100% ..................... 100 x 6 = 600


    e :  Mennyi 600-nak a 25%-a?
                       600 ..................................... 100%
                         ?   .....................................   25%
                        600 : 100 = 6 .....................    1%
                        6 x 25 = 150 ......................    25%

    
     p:  Mennyi %-a a 600-nak a 150?
                       600 ....................................... 100%
                       150 .......................................   ? %
                       600 : 100 = 6 ........................    1%
                       150 : 6 = 25 ..........................  25%
 
 2.) Gyakorlás
   
 

történelem

Kedves Hatodik bé!
Enyhül a veszélyhelyzet, újraindulnak a hivatalok, engem is beszólítottak hétfőn, így a tervezett röpdoga elmaradt. Kérlek, ne haragudjatok! Már nem is akarom bepótolni, hiszen van sok jegyetek. Természetesen, aki igényli, az szóljon, és küldök neki személyesen feladatokat. Éva néni megkeresett, nagyon jól esett, hogy valakinek feltűnt a hiányom!! (ezt nem mondhatom el minden osztályról)

Új témába kezdünk, sokak örömére ismét hazánk történetével foglalkozunk. Még 6 komoly lecke, és a Rákóczi-szabadságharccal befejeztük ez évi töri tanulmányainkat. Szeptembertől innen folytathatjátok!

Vegyétek elő a könyvet, a 78-79. oldalon új fejezet kezdődik. Írjátok fel a füzetbe fő címként a szokott módon: Hazánk az újkor kezdetén. A lap kidíszítése szorgalmi feladat, a füzetet lehet folytatni ősszel, tehát megmutathatod élőben, hogyan dolgoztál a nehéz időkben.

Nézd meg az egri vár képét, olvasd el a néhány sort a kép alatt!

Lapozz!Ismételd át, hogyan is kezdődött a török hódítás Magyarországon. (tk. 33-34.oldal)
1526 mohácsi csatavesztés Emlékeztek? A menekülő király, II. Lajos belefulladt a Csele-patakba, az ország védelem nélkül maradt. A török bevonult Budára, kifosztotta a várost, de elvonult. Ezután a nemesség két királyt is választott: a dunántúli főurak Habsburg Ferdinándtól várta az ország védelmét, őt koronázta meg. (ült már Habsburg a magyar trónon, volt alapja Ferdinánd koronázásának) Az ország középső és keleti részén a leggazdagabb magyar főúr rendelkezett hadsereggel, így Szapolyai Jánost választották magyar királlyá.
A két király évekig egymás ellen hadakozott, egymás területét, seregét pusztította, nem a török ellen harcolt. Végül egyezséget kötöttek, ha Szapolyai fiúutód nélkül hal meg, Ferdinánd egyesítheti az országot uralma alatt. 1540- ben meghalt Szapolyai, de közben megszületett fiacskája, a kis János Zsigmond is. Ferdinánd sereggel érkezett az országba, hogy megszerezze Szapolyai területét. de a török Szulejmán "védelmébe" vette a kiskirályfit, bevonult Budára. (aki látta az Egri csillagokat, emlékezhet a nagyszakállú török császárra, amint a kisfiút tartja a karjában) 1541-ben a török tehát elfoglalta a magyar fővárost, Budát. Ezzel az ország 3 részre szakadt: nyugaton Ferdinánd uralma alatt a Királyi Magyarország, középen a török hódoltság, keleten megszületik az Erdélyi Fejedelemség, melynek első uralkodója Szapolyai fia, János Zsigmond lett.

Írj vázlatot a vastag betűvel kiemeltek alapján, és rajzold le a térképet (tk.80. o.) Ez a hf., erről várom a képeket!
Jó munkát mindenkinek!
Katinéni

Testnevelés-Röplabda: alkarérintés

Sziasztok!

Ma folytatjuk tovább a röplabdát az alkarérintéssel.
Bemelegítésnek küldök videót: Röplabda bemelegítés

Röplabda alkarérintés

Szilvi néni

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 13.

Hello everyone!

A röpdolgozat a többségnek jól sikerült. Good job! :)
Ebben a leckében az egyszerű jelen időről tanultunk, de úgy látom van, ami még sokaknak nem megy ezzel kapcsolatban. Ilyen például az angol igék formája egyszerű jelen időben, ezért ma ezt és a személyes névmásokat fogjuk gyakorolni, átismételni.

Topic: Present simple in the 3rd person singular (egyszerű jelen idő e.sz./3.sz.-ben)

1) Personal Pronouns (személyes névmások)

Personal pronouns: I, you, he, she, it, we, they... but why do we need presonal pronouns?

Mire jók a személyes névmások? Ezek a szavak személyek vagy dolgok nevei helyett állnak. Tehát amikor nem akarjuk folyton leírni vagy kimondani valaki nevét, akkor inkább azt mondjuk, hogy ő.

Susan is my friend. She plays the violin.
My father usually cooks dinner, but he never does the shopping.

Which pronouns would you use for these words? (A következő szavak helyett melyik névmásokat használnád? Húzd a megfelelő csoportba!)

PRONOUNS (kattints ide a feladatért)

2) Present Simple

Már sokat tanultunk az egyszerű jelen időről. Emlékeztek mi történik az igékkel, ha egyesszám 3. személyről (ő = he/she/it) van szó a mondatban?

Az igék -s, -es vagy -ies végződést kapnak!
pl.: I play ➞ he plays, they watch ➞ it watches, you tidy ➞ she tidies


Nézzük mikor melyik végződést kell használni:



Gyakorold ezt ezzel a feladattal: ITT


3) Verbs in 3rd person singular

Írd le a füzetedbe az igéket, amiket a házimunkákkal kapcsolatban használtunk és írd le az e.sz./3. sz-ben használt alakját is a megfelelő végződéssel (-s/-es/-ies)!

Cím: Present Simple 


I/you/we/they

he/she/it
load
loads
cook

do

make

vacuum

set

feed

tidy

take


A füzetedbe írt feladatról készíts képet és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre! Thank you!

See you soon!

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.13.

Kedves Diákom!

A tegnapi feladatokat részletesen megbeszéltük a tegnapi online órán. Ha arról lemaradtál, az eredmények az alábbiak.
  1. A 40 órás munkahétnek hány százaléka a 16 órás túlóra?
    A 16 óra 40%-a a 40 órának.
  2. Egy autó árát 20 százalékkal leszállították, így 1600 euróért árulják.
    Mennyibe kerülhetett eredetileg?
    Az autó eredeti ára 2000 € volt.
  3. Egy szerszám eredetileg 3300 Ft-ba került, majd lecsökkentették az árát 30 százalékkal. Mennyibe kerül most a szerszám?
    A szerszám most 2310 Ft-ba kerül.

Ma elértünk a százalékszámítás végére, amit számonkéréssel zárunk.
A feladatokat érdemes füzetben megoldanod, számolj a válaszadás előtt, ne tippelgess!



Jó munkát kívánok!

A korábbi beadandó feladatok mától kezdve nem működnek, az űrlapok már nem fogadnak válaszokat. Gratulálok az eddig elért eredményekhez!

nyelvtan Angi néni V.13.

Kedves hatodikosok!
A tegnapi dolgozat a felülpontozásom után látható a Redmentában.

A mai óra témája: A határozatlan névmás (írd fel címként a füzetedbe)


1. a) Kapcsoljátok össze szóban az alábbi szóelemeket! pl. VALAmikor Az alkotott szavakat írd le  a füzetedbe!

VALA              -mikor
                        -mi
                        -mely
                        -honnan
                        -mennyi
                        -hogy
                        -milyen
                        -hány
                        -ki

Az alkotott szavak mind határozatlan névmások.
Meg tudod állapítani milyen szófajokat helyettesítenek? Segít a TK. 82. oldalán található táblázat.



2.  Keresd ki a határozatlan névmásokat az alábbi szövegből és helyettesítsd őket!


Valaki nem dolgozik, lopja a napot. Amikor megtudja, hogy egy hét múlva lesz a valamilyen vásár, kedvet kap, hogy elmenjen. Anyja valamennyi libáját hajtja ki a vásárra. Döbrögi olcsóbban akarja megvenni a ludakat valakitől, mint amennyi az áruk. Mivel valaki nem adja, a földesúr elhajtatja a szárnyasokat, a fiút pedig megvereti. Valaki megfogadja: „Háromszor veri ezt kenden valaki vissza!” Matyi ezután nem megy haza anyjához, hanem dolgozik, nyelveket tanul és gyűjti a pénzét. Első alkalommal olasz ácsnak öltözve áll bosszút valakin. Másodszor felcsernek adja ki magát. A harmadik alkalommal már nem ölt álruhát. A három elpáholás után Döbrögi megjavul.




3. Válogasd ki az alábbi feladatból a határozatlan névmásokat! (az általános névmás  egy kis spoiler a következő órára. ☺️ )




4. Válassz ki négyet az előző feladatból és írj egy-egy mondatot velük a füzetedbe!




Jó munkát!

Nyelvtan - Kata n. 05.13.

Kedvesek,

az elmúlt hetekben a névmásokról tanultunk. Foglaljuk össze, amit megtudtunk!
Várlak titeket online órára is 11-kor.

1. A névmás helyettesítő szófaj.

Vannak névmások, amik csak főnevet helyettesítenek:


És vannak, amik főnevet, melléknevet, számnevet is:

2. Készítsd el a mf. 111/2. feladatát!

3. Gyakorolj ezekkel a feladatokkal! (Bár nem hosszúak, de nem szükséges mindegyik feladatot elkészítened. Válassz közülük legalább hármat, amit elkészítesz. Azokra koncentrálj, amelyek esetleg nehezebben mennek.)

  • Személyes névmás: mf. 97/5. VAGY mf. 98/6.
  • Birtokos névmás: mf. 103/2., 104/1.
  • Visszaható névmás: mf. 105/2. b)
  • Kölcsönös névmás: mf. 105/3.
  • Kérdő névmás: mf. 106/6. VAGY 107/7.a)
  • mutató névmás: mf. 108/9., ÉS 108/11. a), VAGY 109/12.
  • határozatlan és általános névmás: mf. 110/3.

Jövő héten dolgozat lesz, ha kérdésed van, nem értesz valamit, addig is keress!

Kata n.

2020.05.13. Német

Kedves hatodikos!

A múltban történt eseményekről tanulunk → múlt idejű igéket használunk

Pl. Tina ist von der Schule zurückgekommen. (=Tina visszajött a suliból.)
      Sie hat das Fahrrad aus dem Keller geholt. (=Felhozta a kerékpárt a pincéből.)

1. feladat

Tk. 47. old. 4. 

Gondold át újra, hogy történt Tinával a baleset! Állítsd össze a mondatokat!


2. feladat

Tk. 47. old. 7. 

Nézd meg, hogy néznek ki az igéink múlt időben! Kösd össze a párokat!

Pl. a gehen ige össze van kötve az ist ... gegangen alakkal

machen igéhez mi hasonlít a jobb oldali oszlopban? Igen, a hat ... gemacht!

Így gondolkozz! 😁


Tanuld meg ezeket az igepárokat!

Viel Spaß!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


A mai órán folytatjuk az összefoglalást.

1. feladat

Tk. 18.o/1.

Nézd a képeket és alkoss mondatot a példáim alapján! Dolgozz a füzetbe!!! (16 mondatot kell írnod!)

Pl: 1. I get up at half past seven.
      2. She/He gets up at quarter to eight.

Minden sorhoz két mondatot kell írnod: egyszer I az alany, utána pedig she/he az alany. Figyelj az ige "S" végződést kap a he/she mellett!!!!!


 


2. feladat


Tk. 18.o/2.a
Illeszd a mondatba az időhatározó szót a főige elé! Írd le a füzetedbe a megoldást!


 

 

 3. feladat


Gyakorlás ITT


Best wishes.

                     Anikó néni