2020. március 27., péntek

Testnevelés-Toldi projekt 2020.03.27.

Kedves hatodikos!

A mai nap megismerhetitek a középkori táncokat, és a lovagi tornát.
Két videót küldök ma nektek. Képzeljétek magatokat I. Lajos korába, és próbáljátok ki a videókat!

Aki kedvet érez megörökíteni a kardforgatását vagy a táncát, az az alábbi linkre küldheti a képeit vagy videóját, illetve az edzésnapló sem maradhat el. 
Az edzésnaplót és a képeket ide küldhetitek: ⇨Edzésnapló Toldi

Lovagi torna

A fiúknak (de lányok is kipróbálhatják) a lovagi tornához kiegészítésként ajánlom a következő feladatot:
Bírkózás anyával, apával vagy tesóval. Szerezd meg a lábáról a zokniát, ha megvan egy fényképpel igazold! :-)

Jó szórakozást!
Szilvi néni

Matematika 2020.03.27. (104.óra) - András bá

2020.03.27.                        104.óra
 Összefoglalás

1.) Tört értelmezése
       - egész felosztva nevező db egyenlő részre és abból 
        számlálónyi db-ot veszünk
      - osztás ( 2 / 5 = 2 : 5 ) művelet
      - arány ( 2 / 5 = 2 : 5  2 aránylik az 5-höz )

2.) Törtek ábrázolása számegyenesen Klikkelj!
      


3.) Bővítés,egyszerűsítés Klikkelj!
         

4.) Összehasonlítás Klikkelj!,
      Melyik a nagyobb?
            - azonos nevezőjűek esetében
            - azonos számlálójúak esetében
            - és ha semmi nem azonos

5.) Műveletek (5.o)
                              Klikkelj!1 , Klikkelj2,


6.) Műveletek Klikkelj!
          
       a) tört szorzása törttel Klikkelj!

          b) tört osztása törttel (reciprokával szorzás)Klikkelj!



   (Jövő órán dolgozat a "Törtekből" !)

Matematika Betti nénivel 2020.03.27.

Kedves Hatodikosok ! 

Képtalálatok a következőre: képek hétvége
Jó hír ,hogy mindjárt itt a hétvége !!!
  
De ma még ismételjünk egy kicsit !

Szeretnék először is mindenkit megdicsérni a szorgalmáért ,becsületesen dolgoztatok és visszaküldtétek a kért feladatokat !  

I. Ellenőrizzük a házi feladatot ! Ha nem jó a megoldásod javítsd ! Ha hibátlanul megoldottad ,akkor írd be  a megjegyzés rovatba névvel együtt !

1. Feladat  Egy motorcsónak 2 óra alatt a folyón lefelé haladva 28,4 km -t tesz meg . Hány km-t tesz meg 5 óra alatt ? (egyenes arányosság )

 2 óra alatt     28,4  km 
 1  óra alatt    14,2  km
 5 óra alatt     71    km

2.Feladat  Egy kertet 4 ember 4 nap alatt ás fel . Hány nap alatt ássa fel ugyanezt a kertet 3 ember ?
(fordított arányosság)

   4 ember           4 nap  
   1 ember           4x4=16 nap
   3 ember           3x4=12 nap
 

II .A mai órán foglaljuk össze amit az arányosságokról tanultunk !

Ezt most nem kell leírnod a füzetedbe !

Két mennyiséget egymással egyenesen arányosnak nevezünk ,ha valahányszorosára 
 változik az egyik mennyiség ,ugyanannyiszorosára  változik a másik mennyiség is .

pl :1 csavar        4 Ft

     2 csavar        8 Ft

Ha két mennyiség között egyenes arányosság van ,akkor az összetartozó értékpárjaik aránya állandó .

 pl:4:1=4
     
    8:2=4

 Két mennyiséget egymással fordítottan arányosnak nevezünk ,ha az egyik mennyiség valahányszorosára, a másik mennyiség ugyanannyiad részére csökken .
 pl: 1 ember   10 nap alatt ássa fel a kertet
      
      2 ember     5 nap alatt 

Ha két mennyiség között fordított arányosság van ,akkor az összetartozó értékpárjaik szorzata állandó .
pl :  1x10=10   

       2x5 =10 

III. Gyakorolj Játékosan  Learning apps-sal


HÉTVÉGÉRE NINCS HÁZI FELADAT ! A JÖVŐ HÉTEN DOLGOZAT VÁRHATÓ AZ ARÁNYOSSÁGOKBÓL . JÓ PIHENÉST KÍVÁNOK ! 

Matematika Balázs bácsival - 2020.03.27.

Kedves Diákom!
Képtalálatok a következőre: weekend

Eljött a péntek. Gondolom, eléggé elfáradtál a héten, úgyhogy ma csak egy kis ismétlés és egy apró feladat vár rád.

Az elmúlt két héten az egyenes és a fordított arányosságról tanultunk. Hogy is volt ez?

Két mennyiség egyenesen arányos, ha az egyik valahányszorosára nő, akkor a másik is ugyanannyi szorosára nő.
Az egyenesen arányos mennyiségek HÁNYADOSA állandó.




Két mennyiség fordítottan arányos, ha az egyik valahányszorosára nő, akkor a másik ugyanannyiad részére csökken.
A fordítottan arányos mennyiségek SZORZATA állandó.



Azért, hogy egy kicsit ma is csiszold az elmédet, oldd meg az alábbi online feladatot!



Feladat

Számítsd ki az egyenes és a fordított arányosság segítségével, keresd meg az összetartozó párokat!


Auf dem Markt

Kedves hatodikos!
Az eddigi munkáidhoz a javítókulcsot itt találod!
Akik eddig küldték, azoknak jár a matrica! 😄 




Az a jó a piacban, hogy sokféle ember megfordul ott. Mindenkiről tudni lehet valamit. 
Például: 
A zöldségest tavaly megbírságolta a Nébih, mert kínai fokhagymát adott el őstermelőként. A halas csávó mindig szálkával együtt adja a halat, ami ráadásul feláras... A virágárus néni nem tud pontosan számolni. A pék süti a legfinomabb rozsos cipőt a vidéken. Ha igazán finomat akarsz, ki ne hagyd! Az üzletasszony állandóan játssza a főnököt, ezért nincs már kofa, aki két hónapnál tovább megmarad mellette. A pecsenyesütő időnként lejárt szavatosságú teszkós kolbászt ad el.... háát, meg ilyenek...

Mi most mégis megpróbálunk valamit venni a piacon.
Ordne den Dialog! Rakd sorrendbe a beszélgetés mondatait és másold le a füzetedbe!


Viel Spaß!


Emelt angol - Éva néni

Hi everyone!

Please check your homeworks!

Exercise 1.: Translation from English to Hungarian

1. We are going on a school trip today.
1. Mi ma egy iskolai kirándulásra megyünk (éppen).
2. My mum and dad are watching their favourite programme on TV.
2.Az anyukám és az apukám a kedvenc TV műsorukat nézik (éppen).
3. My sister has got a new hamster. I like it very much.
3. A lánytestvéremnek új hörcsöge van. Én nagyon szeretem (azt).
4. My brother's hair is very long. He must cut it.
4. A fiútestvéremnek a haja nagyon hosszú. Le kell vágnia.
5. The monkeys usually sleep on trees but now they are sleeping on the ground.
5. A majmok általában a fákon alszanak, de most a földön alszanak.

Exercise 2.: translation from Hungarian to English.

1. Az oroszlánok húst esznek.
1. Lions eat meat.
2. Mit csinál most éppen John?
2. What is John doing?
3. A nővérem mindig későn kel.
3. My older sister always gets up late.
4. Általában én szoktam etetni a madarakat, de ma az apukám és az anyukám etetik meg őket.
4. I usually feed the birds but today my mom and dad are feeding them.
5. Neked be kell fejezned a beszélgetést, mert ez egy angol óra.
5. You must finish talking because this is an English lesson.

Végezd el a javítást a füzetedbe! Színessel írd mellé a helyes mondatot, ha valamit nem így írtál. 
Figyelj az írásjelekre és a kis -s betűkre is.
(Ha esetleg nem készítetted el ezt a feladatot mára, akkor először csináld meg, és utána ellenőrizd. Így tanulsz is belőle. Egyébként csak másolás lenne:)

Ismeritek már a pontozási rendszert. Egy jó mondat, egy pont (ha valami apróságot rontottál el, pl. névelőt vagy ilyesmit, de a többi jó, akkor elfogadhatod.). Ha az igealakkal kapcsolatosan nem stimmel valami, de a többi jó, akkor fél pont. Ha csak az igealak jó, de a többi tök értelmetlen, akkor is fél pont. Nem írtál semmit, nulla pont. Számítsd ki, hogy neked hány pontot sikerült elérned.

Megjegyzések:

1. is eat, are feed, stb  : ilyen igealakok NEM LÉTEZNEK!!!  
                                        am/is/are  + inges alak   ->   folyamatos jelen
                                        eat, feed, stb                   - >  egyszerű jelen

2. Ennek megfelelően olyan sincs, hogy I'm usually... 
Vagy am/is/are és utána inges alak, vagy usually és szótári alak (go, eat, do, feed, ...)  
Ez megint a két igeidő keveredése lenne.
Csakúgy mint az I feeding...  Itt is vagy hiányzik az am/is/are vagy le kéne venni az inget, és akkor I feed...(Önmagában álló inges alak nincs!)

3. Ha van egy szokásos cselekvés, ami ma kivételesen máshogy alakul, akkor mindkét igeidő szerepelni fog a mondatban. A mondat eleje, ami a szokásos cselekvés, egyszerű jelen időben lesz (pl: I usually feed the birds...), a mondat második fele, amiben leírjuk a kivételt, ami csak a mostani alkalomra vonatkozik, az pedig folyamatos múltban lesz (Pl: ...but today my mom and dad are feeding them.)

Akik beküldték a leckéjüket: 


Köszönöm azoknak, akik beküldték a leckét. Aki nem küldte be, attól is várom továbbra is. Ha elmulasztottad a határidőt, attól még ne engedd el a feladatot. Ez fontos a tanulásod szempontjából. Ugyanakkor ezzel tudod bizonyítani, hogy elvégezted az iskolai követelményeket. Semmiképpen ne mulaszd el beküldeni, amiket be kell. Akinek 2-3 beadandó kimarad, annak értesítem az osztályfőnökét, aki felveszi a kapcsolatot a szülőkkel. Így lehetünk csak biztosak benne, hogy jól vagy és, hogy látod a feladatokat. 

Zsófinak és Jankának gratulálok a szép munkához, ti kaptatok egy házi feladat ötöst.




I think you are now ready for a test. 

Please look at these exercises!
This is the webpage of our Student's book. You can find practice exercises here. Please do all of them.


(Kérlek benneteket, hogy nézzétek át a Unit 2-höz tartozó feladatokat a Tankönyv honlapján.
Grammar= Nyelvtan
Vocabulary= Szókincs
Listening= Hallgatás
Pronunciation= Kiejtés
Test= Dolgozat
Games= ez gondolom ismerős...😉)
Az Audio menüponton belül találod a tankönyvi fejezeteknek a hanganyagát, amiket az iskolában is mindig meghallgattunk. Ide most nem kell bemenned, csak ha szeretnéd ezeket is újra meghallgatni.

Mindegyik menübe kattints bele és csináld meg az ott található feladatokat. A menüpontok alatt időnként olyan feladatot találsz, aminek a lejátszásához, elindításához egy Flash Player nevű program szükséges (vagy ennek engedélyezése a böngészőben). Kérlek, ha nem sikerül elindítani, akkor próbáld egy másik eszközön vagy egy másik böngészőben. Esetleg szükséges lehet magának a Flash playernek a letöltése. Mivel máskor is szeretnék innen feladatot adni, érdemes kitapasztalni, hogy nálad hogyan fog működni ez a honlap.

A Test-et hagyd a gyakorlás végére. Ha elsőre 90-100% közötti eredményt értél el, akkor az azt jelenti, hogy fel vagy készülve a jövő heti témazáróra. Ha ennél alacsonyabb százalékot értél el, akkor tanulj még egy kicsit, és addig csináld újra és újra ezt a Testet, amíg a kívánt eredményt el nem éred.

Jövő hét kedden tehát témazáró dolgozat következik. Ismételjetek a hétvégén és bátran keressetek, kérdezzetek, ha valami nem világos. Jövő hét kedden 10 órakor live óra is lesz, aki tud, kérem csatlakozzon be. Ezen ismétlünk egy kicsit együtt, készüljetek kérdésekkel, ha valami nem világos.
A témazáróhoz a live óra után fogjatok majd hozzá. 

A témazáró a Unit 2 teljes anyagát tartalmazza majd.

Jó felkészülést kívánok!





Természetismeret 03.27.

Kedves Hatodikos!

Remélem megoldottad a Kahoot tesztet! Ha nem, ma délig még megteheted.

A füzetedbe írd fel középre: RÉTEK, MEZŐK, SZÁNTÓFÖLDEK

Nyisd ki a tankönyvedet a Rétek, mezők, szántóföldek fejezetnél a 79. oldal körül (tudod, más könyvünk van, nekem 81.o.)

Itt olvashatod, hogy                                                      Jegyzeteld le a füzetbe:

- ott alakulnak ki FÜVES PUSZTÁK/SZÁRAZ RÉTEK, ahol a csapadék évi mennyisége nem haladja meg az 500mm-t
- erős a napsugárzás (mivel a napsugarak akadálytalanul jutnak a felszínre)
- szabadon jár a szél
- erős a párolgás
- a talaj könnyen kiszárad
- évente két nyugalmi időszak jellemző: télen (a hideg miatt) és nyáron (a szárazság miatt)

A csapadékosabb területeken, vagy ott, ahol  magas a talaj víztartalma, NEDVES RÉTEK alakulnak ki, itt csak télen van nyugalmi időszak a hideg miatt.

Írd fel az első lecke címét:                         A rétek növényei
A füves puszták jellegzetes növényei a fénykedvelő pázsitfüvek: angolperje, nádperje, árvalányhaj
1.,2.,3. ábra

Felépítésük hasonlít az 5. osztályban tanult búzáéhoz. Emlékszel?
A feladatod, hogy felírd egymás alá a következő szempontokat és melléírd a pázsitfüvek tulajdonságait: GYÖKÉRZET, SZÁR, LEVÉL, VIRÁG 

Két gyógynövényről is tanulhatsz, ezek a mezei zsálya és az orvosi székfű, ismertebb nevén kamilla.
Készíts táblázatot és írd bele a két növény jellemzőit a tankönyv segítségével:
                                                    
                                                           MEZEI ZSÁLYA                              KAMILLA
FÖLD ALATTI SZÁR
FÖLD FELETTI SZÁR
VIRÁG
MEGPORZÁS
FELHASZNÁLÁS 

Jegyezd le a mezőn élő haraszt, a mezei zsurló tulajdonságait is:
- gyöktörzse van
- levelei aprók, pikkelyszerűek
- spórákkal szaporodik
- meddő hajtásait gyógynövényként gyűjtik
- gyomnövény, méreganyagot is tartalmaz, mely a kérődző állatokra veszélyes
Akinek van kedve, le is rajzolhatja a növényeket.😊

Várom a füzetben lévő jegyzetről készült fotókat IDE a mai dátum (03.27. péntek) alá!
Látszódjon a neved a képeken!

Marianne néni

Angol - Dóri néni csoportja 2020. március 27.

Good morning!

How are you today? Do you have a lot of homework? Do you like learning online? I hope you do.

Figyelem! Akik a mai feladatokból mindet (viszonylag jól) megcsinálják, órai munka ötöst kapnak! 😎

Let’s start the lesson!

Köszönöm a képeket az előző órai munkátokról (Molli, Martin, Janó, Lili, Attila, Linett, Kriszti, Kata, Titusz, Tami, Niki és Viki) jár mindegyikőtöknek egy plusz pont!
A tankönyvi feladat nem lett mindenkinek hibátlan, ezért most nézzétek át!


A Tk.:13.old./3b feladat megoldása: 
2 Do, get;   3 Does, jump;    4 Do, know;    5 Does, see;    6 Does, like

1) Questions

Legutóbb a jelen időről tanultakat ismételtük és azon belül is az eldöntendő kérdéseket (igen-nem kérdések) vizsgáltuk meg. Itt egy emlékeztető feladat, amivel az előző alkalommal tanultakat ismételheted. A ranglistára a saját neved írd, hogy ellenőrizhessem ki csinálta meg.

2) Wh-questions

Nem csak eldöntendő kérdéseket szoktunk feltenni, van amikor több információra vagyunk kíváncsiak, ilyenkor kérdőszavakat is kell használnunk.

A múlt órai füzetbe írt vázlatunkat egészítsd ki a következőkkel:


Let's practice! Gyakorold a kérdőszavak jelentését! A saját neved írd, hogy lássam, megcsináltad.

3) Put the words in the correct order to make questions.

Összekeveredtek a kérdések szavai, tedd sorrendbe! Itt nem kell megadnod a neved.

4) Practice

Gyakorold az eddig tanultakat.
Nyisd ki a munkafüzeted a 8. oldalon és csináld meg a 2. feladatot: a megadott szavakból alkoss kérdéseket!

Ha kérdőszót látsz az ugye a kérdés elejére kerül majd? 😉



A füzetben lévő vázlatot és a megoldott munkafüzeti feladatot kérlek küldd el e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre!



Have a great weekend!

Bye!

Angol-Anikó néni

Dear Students!




Kérlek folytassátok a fordítását a Birthdays in Britain szövegnek!

A Birthday is Britain szöveget másold le angolul és fordítsd le magyarra! JEGYRE MEGY!!!
Péntek éjfélig kérem feltölteni IDE 
( https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdh0ibKyu0vCGkg1wScxKfbmsXIf3_bNp3dK9VNH1lhL9G9og/viewform?usp=sf_link)


Gyakorló feladatok ITT

JÁTÉK ITT

Best wishes!

Jó reggelt!

Boldog pénteket mindenkinek!

Digitális iskola 10. nap. Juhúúúúúú!😊

A múlt hétről hiányolok néhány naplót etikából. A táblázatban látod, hogy kitől kaptam meg és kitől nem. Ha a te sorodban nincs "x", az azt jelenti, hogy lógsz még nekem azzal a feladattal. A mai nappal nyugodtan elkezdheted pótlólag írni, és az ötödik nap után küldd majd át nekem emailen. Továbbra is várom.

ONLINE ÓRÁK MA:

Délben András bácsi matek csoportjának online óra, ha jól látom. 

Hagyj üzenetet itt a Megjegyzéseknél. 

Szép napot és jó hétvégét mindenkinek! 

Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A szerdai szorgalmi feladat megoldásáért jár egy nagy dicséret és természetesen a piros pont is: Jankának, Nórinak, Andinak, Zsófinak és Zsombinak. /remélem nem hagytam ki senkit, ha esetlegesen mégis, akkor reklamációt elfogadok!/

Ma egy tudáspróba következik a fordított arányosságból, amit mindenkinek vissza kell küldenie!
Három feladatot kell megoldanod, természetesen használhatod az előző órákon tanultakat és a mintafeladatokat.

1. Egy gyermekmedencét vízzel szeretnénk feltölteni. Ha egy 12 literes kannával hordjuk a vizet, akkor 20-szor kell fordulnunk. Hányszor kell fordulni, ha 5 literes a kannánk?

2.  János arasza 20 cm-es. Ő 12 arasz hosszúnak mérte a polcot. Éva is lemérte a polcot és neki 15 arasz volt a polc. Milyen hosszú Éva arasza?

3. Hódmezővásárhelyről autóval 90 km/óra átlagsebességgel 2 óra lehet eljutni Budapestre. Mennyi idő lehetne eljutni kerékpárral Budapestre, ha a kerékpáros átlagsebessége 15 km/óra?

A nevedet írd rá a lapra, tollal dolgozz, szépen írj, a fénykép olvasható méretű legyen!

A megoldást töltsd fel   ide    , vagy küldd el ide: hajdu.imre@vargatamas.hu