2020. május 12., kedd

Matematika 2020.05.12. (124.óra) - András bá

2020.05.12.                        124.óra
Százalékszámítás
Százalékláb III.
 (152-153.o.)

1.) Ismétlés
 
Pl.: 300-nak a 15 %-a a 45.
 Hány %-a 300-nak a 45? 
(Hány századrésze 300-nak a 45?)

Megoldások:
         I. képlettel:
                                
                 p = 45 : 300 x 100 = 0,15 x100 = 15

         II. következtetéssel:
                         

 Válasz:  300-nak a 15 %-a 45.

2.) Tk.:153.o.5.példa
 

3.) Tk.:153.o.42.f. 
 a) Hány %-a a 200 Ft-nak 2 Ft

         

 b) Hány %-a a 200 Ft-nak 250 Ft?

         
         
 c) Hány %-a a 200 Ft-nak 168 Ft?
        
         


 d) Hány %-a a 200 Ft-nak 356 Ft?

         
        

MOZAIK !!!

 




5.) Gyakorlás

6.) Tk.:153.o.43.f. 
 
 a)  
       I.   p = e : a x100 = 120 : 240 x 100 = 0,5 x 100 = 50
            p: 50%
       ---------------------------------------------------------------------
       II.   240 kg ....................................... 100%
             120 kg .......................................    ? %
              2,4 kg ........................................... 1%
             120 kg (=2,4 x 50) ......................... 50%

       50%-át gyűjtötték a tervezettnek eddig.


Hf.: Tk.:153.o.43.f. b), c), d) (Kérem feltölteni!)
       Mint az órán az "a)" feladatot, két megoldással!


Gyógytestnevelés

Szia!

A mai feladat egy KIHÍVÁS. Nagyon egyszerűnek tűnő, de nagyon nehéz feladat lesz😀😀, kell hozzá a saját cipőd.

Kérlek, hogy nézd meg a videót és gyakorolj!

Kihívás cipővel

A feladat elsajátítására egy hetet adok. Jövő héten kedden jelentkezem egy linkel, ahova az általatok elsajátított gyakorlatot fel kell majd tölteni.

Jó gyakorlást!

Ági Néni

Matematika Betti nénivel 2020.05.12.

   Kedves Hatodikosok !

                            Ma Online óránk van 9 órától

            Összetett százalékszámítási feladatok  

Az eddig tanult összetett százalékszámítási feladatokat fogjuk átismételni a mai órán !

1.Ellenőrizzük a házi feladatot !
 A kertünk területe 250 négyzetméter. 40 %-át felástuk ,és a felásott terület 20 %-ába virágokat  ültettünk.Hány négyzetméteren vannak virágok?

a=250 négyzetméter
p=40%
e=?
e= (a:100) x p =(250 :100 ) x 40 = 100 négyzetméter

a=100 négyzetméter 
p=20 %
e=?
e= (a:100) x p = ( 100 :100 )x 20 = 20 négyzetméter 

Válasz : A kertünk 20 négyzetméterén vannak virágok.

            Összetett százalékszámítási feladatok 


1.Feladat
Harry Potter című könyv ára 3825 Ft volt .A vásárlók túl drágának találták,nem vették meg ,így
12%-kal olcsóbban kínálták.De így sem vették meg, ezért még 8%-os árleszállítást hajtottak végre.Így már megvették a könyvet.Hány forintba került végül a könyv ?
1.Árleszállítás után :
a=3825 Ft
p=88%
e=?
e=a x (p/100)= 3825 x 0,88=3366 Ft
Válasz :Az első árleszállítás után 3366 Ft-ba kerül a könyv.

2.Árleszállítás után
Most már 3366 Ft lesz az alap,a 100 %.
a=3366 Ft
p=92%
e= a x( p/100) =3366 x (92/100)=3366 x 0,92=3096,72 Ft.

Válasz :A második árleszállítás után 3097 Ft-ba kerül a könyv.

2.feladat
Egy 15 600 Ft-os korcsolya árát először leszállították 15%-kal ,majd később ezt az árat felemelték 15 %-kal .Hány forintba kerül most a korcsolya ?

1.Árleszállítás után :
a=15 600 Ft
p=85%
e=?
e=a x (p/100)= 15 600 x( 85/100 ) = 15 600 x 0,85=13 260  Ft 


Válasz:Az árleszállítás után 13 260 Ft-ba került a görkorcsolya.

2.Az áremelés után
a=13 260 Ft
p=115%
e=?
e= a x( p/100) =13 260 x (115/100)=13 260 x 1,15=15 249 Ft

Válasz :Az áremelés után 15 249 Ft lesz korcsolya ára.

3.Feladat
 Egy cipő ára 12 500 Ft volt. Ezt az árat 20%-kal megemelték .Mivel a cipőt így nem vették meg,
10 %-kal leszállították az árát.Hány forintba került így a cipő ?

1.Áremelés után :
Írjuk fel az adatokat !
a=12 500 Ft
p=120%
e=?
e=a x (p/100)= 12 500 x 1,20=15 000 Ft

Válasz :Az áremelés után 15 000 Ft-ba kerül a cipő .

2.Árleszállítás után
Most már 15 000 Ft lesz az alap,a 100 %.
10% lesz az árleszállítás,100%-10%=90%,ez lesz a százalékláb,a p.

a=15 000 Ft
p=90%
e=?
e= a x( p/100) =15 000 x (90/100)=15 000 x 0,90=13 500 Ft

Válasz :Az árleszállítás után 13 500 Ft-ba kerül a cipő.

4.Feladat
Egy iskola tanulóinak 56%-a,434 fiú.A fiúk 29%-a jár valamilyen szakkörre. Hány tanuló jár az iskolába? Hány fiú jár szakkörre?
 
Nem ismerjük, hogy összesen hány tanuló jár az iskolába,tehát az alapot, a 100 %-ot keressük.
A tanulók 56%-a ,434 fiú. 
 e=434 fiú
 p=56 %
a=?
a=(e:p) x 100 =(434:56) x 100 =7,75 x 100 =775 fő 

Válasz : 775 tanuló jár az iskolába.

A 434 fiú 29 %-a jár valamilyen szakkörre is,ezt is ki kell számolnunk! Itt a százalékértéket keressük.

 a= 434 fiú
 p= 29 % 
 e=?
e=(a:100 ) x p = (434 : 100) x 29 = 4,34 x 29 =125,86 =126  fiú

Válasz :126 fiú jár szakkörre.

5.Feladat
 A kertünk területe 200 négyzetméter. Felástuk a 75%-át,majd a felásott terület 30 %-ába magot vetettünk. Hány négyzetméter van bevetve?

a=200 négyzetméter 
p=75%
e=?

e=(a:100 ) x p=(200 :100) x 75 = 150 négyzetméter (felásott terület)

A felásott terület lesz ezután az alap .
a=150 négyzetméter.
p=30%
e=?
e=(a:100 ) x p =(150 :100) x 30 =45 négyzetméter


Válasz : 150 négyzetméter van bevetve .



Elküldendő feladatod most nincs !

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.12.

Kedves Diákom!


A tegnapi feladatok megoldását ide kattintva megtekintheted.

A százalékszámítás végére értünk.

A holnapi számonkérésben százalékszámítási feladatokra számíthatsz, illetve egy kis elméletre a százalékszámítás kapcsán. Érdemes áttekintened még egyszer a korábbi bejegyzéseket, de ha eljössz ma az online órára, akkor ezt közösen is megtesszük.

Ma három százalékszámítási feladattal leplek meg, melyeket közösen oldunk meg az online órán. Ha mégsem tudtál jelen lenni, akkor önállóan oldd meg őket, de beküldened nem kell!

  1. A 40 órás munkahétnek hány százaléka a 16 órás túlóra?
  2. Egy autó árát 20 százalékkal leszállították, így 1600 euróért árulják.
    Mennyibe kerülhetett eredetileg?
  3. Egy szerszám eredetileg 3300 Ft-ba került, majd lecsökkentették az árát 30 százalékkal.
    Mennyibe kerül most a szerszám?
Jó munkát kívánok!

Nyelvtan - Kata n. 05.12.

Kedves Hatodikosom,

ma megismerkedünk az utolsó névmással is. Biztos vagyok benne, hogy ez a gondolat kellőképpen felvillanyoz mindenkit.

1. Írd fel címként: A vonatkozó névmás

2. Olvasd el figyelmesen:
A vonatkozó névmás főnévre, melléknévre, számnévre vagy határozószóra vonatkozik. Legtöbbször összetett mondatokban fordul elő.
Vehet fel toldalékokat, pl. akié, amelyek, ahányat, amelyre, stb.
Használhatjuk őket teljes formában (pl. aki, amely, amennyi, ahány, ahogy), és rövidebb alakban is (pl. ki, mely, mennyi, hány, hogy)

A példák alapján észrevehetted, hogy hosszabb alakban, ha leválasztjuk a szókezdő a-t, egy-egy kérdő névmás marad. Erről könnyű lesz megismerni a vonatkozó névmásokat teljes alakban.

3. Másold le vázlatként a kékkel kiemelt részeket!

4. Gyakorolj ezzel a feladattal:



5. Gyűjts még két olyan közmondást, amiben vonatkozó névmás van!

Holnap összefoglalunk, jövő héten tesztet írunk a névmásokból.

Jó munkát!
Kata n.

Nyelvtan Angi néni V.12.

Kedves hatodikos csoportom!
Azt ígértem, hogy dolgozat lesz. Nos, elérkezett az idő.
A Redmentában kell dolgoznod. Ha a linkre kattintasz, akkor megnyílik a felület , és kezdheted is. Ha kéri a direkt címet, akkor ezt írd be: Nyelvtan kisdolgozat

Névmás kisdolgozat

Jó munkát!

Kérlek válaszolj ERRE IS !

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 12.

Hi everyone!

Ma nem lesz online óra!
Helyette... röpdolgozatot írunk a házimunkák és a gyakoriságot kifejező időhatározókból.


A kitöltésre 15 perced lesz és legkésőbb péntek délig el kell kezdened!
Figyelmesen olvasd el a feladatokat, mert csak egy lehetőséged van kitölteni. Mielőtt beadod még megnézheted a válaszaid. A végén nézd át, hogy mindegyik feladatnál válaszoltál-e!

Ha telefonról vagy tabletről oldod meg, a párosítós feladatnál lehet, hogy alul vannak a lehetséges válaszok, azokat kell odahúzni a megfelelő helyre.

A dolgozat végén meglátod az eredményed, de ez még változhat, mert én is átnézem, hogy tudok-e még 1-2 pontot adni (pl: 1-1 gépelési hiba nem számít).

A dolgozatot itt találod: TEST

Good luck!

Tina hat sich wehgetan

Kedves hatodikos!

Szeretnélek megdicsérni az első online dolgozatod sikeres eredményéért!
❤️

Új leckéhez érkeztünk (Modul 10, Lektion 3 - Tina hat sich wehgetan) 

Tankönyv 46. oldal


Nézd meg a képeket! Mi történt?

A hanganyag segítségével hallgasd meg, mit mesél Tina! (CD 14)🎧
Olvasd el a 3. feladat szövegeit és döntsd el, melyik bekezdés, melyik képhez tartozik?

Új szavak, kifejezések a szövegekből:

gestern = tegnap
zurückkommen = visszajönni
der Keller = pince
holen = hozni
aufsteigen = felszállni
losfahren = elindulni
plötzlich = hirtelen
der Fußgänger = gyalogos
zu spät sehen= túl későn meglátni
bremsen = fékezni
zusammenstoßen = összeütközni
stürzen = elesni

Ezeket az új szavakat, kifejezéseket írd be a munkafüzet szótár részébe is a 40. oldalon a passieren szóig!


Ma meséli el Tina Brigittének, mi történt vele tegnap.
Múlt időben vagyunk!

Az elkövetkező órákon jobban elmélyedünk a múlt idejű mondatok világában! 

Viel Spaß!

Informatika - 2020.05.12.

Kedves Diákom!

Remélem, tetszett a múlt heti teszt, ha még véletlenül nem töltötted ki, sürgősen pótold!


Sok mindent (is) tanultunk már idén informatikából, de ha észrevetted, többnyire azzal foglalkoztunk, hogy egy már adott programot hogy is kell használni. Most itt az ideje, hogy magunk hozzunk létre programokat!

  • Hogy mi is az a Scratch? Egy olyan program, mely arra való, hogy programokat hozzunk létre.
     
  • Miféle programokat? Például játékokat, animációkat, történeteket.

A kezelői felülete könnyen áttekinthető, ráadásul le sem kell tölteni! Elérhető online is a fenti linkre, vagy ide kattintva. Természetesen telepítheted is, de ha mégis az online megoldás mellett döntesz, csak kattints rá a "Kezdj alkotni!" gombra. Ezután máris indul a játék.

Mielőtt azonban belefognál, érdemes a nyelvet átállítani magyarra, kattints a bal felső sarokban a Földgömb ikonra - közvetlenül a Scratch felirat mellett -, majd válaszd ki, hogy "Magyar"!

Node hogy is készül egy program? Hogy működik a Scartch? Ezt az alábbi videóból megtudod!



Ha kedvet kaptál elkészíteni a videóban látott programot, ne habozz!

Sem regisztrálnod, sem bejelentkezned nem szükséges, ha kész vagy a munkáddal, kattints rá a Fájl menüre, és válaszd ki, hogy "Mentsd le a számítógépedre"! Ezek után megtalálod a munkádat a Letöltések mappádban. Ha megtaláltad, érdemes átnevezned értelemszerűen, hogy tudd, mit is csinál. 

Ha újra meg szeretnéd nyitni, akkor először indítsd el online a Scratch-et, majd a Fájl menüben válaszd ki, hogy "Load from your computer" (betöltés a számítógépedről), tallózd be a fájlt, és ott folytathatod a munkát, ahol abbahagytad.

Jó munkát kívánok! Feltöltened egyelőre nem kell semmit. 😉

Angol-Anikó néni

Dear Students!


A mai óra online lesz a teamsban 10 órakor.

Téma: összefoglalás

Mf. 13.o/4,5,6.

Várlak benneteket!

Bye,

          Anikó néni

Angol - Éva néni

Hi!
Online English lesson on Teams today at 10 o'clock.

Van egy nagyon jól ismert angol dal, aminek az első mondata máris múlt időben van.

There was a farmer who had a dog,
and Bingo was his name, oh... 
(Volt egy gazda, akinek volt egy kutyája, akinek Bingo volt  neve:)


Hallgassátok meg a dalt, és ha ismeritek, bátran énekeljetek is vele. Ha nem ismertétek, akkor most már ismeritek.😊


Nyelvtan Reni nénivel május 12.

Kedves Mindenki!

Még mindig nem kaptam meg mindenkitől a korábbi feladatokat, kérem, hogy pótoljátok azokat!

1. feladat
Írj mondatokat az alábbi igékkel! (Minden ige külön mondatba kerüljön! A mondatok legalább 4 szóból álljanak!)

kibeszél, visszabeszél, félrebeszél, megbeszél, lebeszél, rábeszél, belebeszél, bebeszél

2. feladat
Fogalmazz olyan kérdéseket, amelyeket a szüleid tesznek fel neked, és a következőket válaszolod rájuk!

Talán.
Esetleg.
Igen.
Valószínűleg.

Tehát összesen 12 mondatot várok  IDE KATTINTS
Direktcím: Mondatalkotás Varga
Holnap online óra 10 órától.

Természetismeret 05.12.

Kedves Hatodikos!



Írd fel a füzetbe:                                              Harc a vízzel


Nézd meg a videót:
KÜZDELEM A VIZEK ELLEN

Olvasd el figyelmesen a leckét a tankönyvben: 100-101.o.
Válaszolj a füzetbe a következő kérdésekre és írd a kettőspont után, hogy mit jelentenek a fogalmak.

Mit nevezünk áradásnak?

Mikor alakul ki árvíz?

Melyek az árvízvédelem feladatai?

Kinek a kezdeményezésére indult meg a folyók szabályozása?

Ki készítette a terveket?

Mi volt a folyószabályozás legfontosabb célja?

Mi a szerepe az árvízvédelmi gátaknak/töltéseknek?

Miért veszélyes a belvíz?

Hogyan lehet védekezni a belvíz ellen?

ártér:

hullámtér:


Mf.: 89.o. 5.f.

Ide várom a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni

2020. május 12. Nyelvtan Erika nénivel

Kedves hatodikos!

1. Olvasd el ezt a szöveget!

- Képzeld el, tegnap valaki keresett telefonon. Persze, az öcsém elfelejtette, hogy ki. Csak annyit jegyzett meg, valamilyen nagyon fontos dolog miatt hívott valamelyik osztálytársam. Szinte mindenkit felhívtam telefonon. Bárkit kérdeztem, senki sem tudott a dologról.
- Én voltam a telefonáló. Valahányszor bajom van, mindig hozzád fordulok. Szerencsére minden megoldódott. Azért elmesélem, miért akartam beszélni veled.

2. Írd fel címként a füzetedbe: A határozatlan névmás

3. Másold alá le a szövegből a kékkel kiemelt szavakat!

valaki
valamilyen
valamelyik
valahányszor

Mi a közös bennük?

4. Másold le alá!
A határozatlan névmás olyan személyre, dologra, tulajdonságra vagy mennyiségre utal, amelyet nem tudunk vagy nem akarunk megnevezni. (vala-)

5. Írj öt mondatot a füzetedbe, szerepeljen mindegyikben határozatlan névmás!

Aki holnap nem jön Teams-re, küldje el Messengeren a megoldásait!
Hamarosan dolgozatot írunk, ezért jó lenne, ha tudnál csatlakozni a Teams-órákhoz!

Erika néni


Jó reggelt!

Nahát!
Nem is tudtam, hogy ilyen népszerű a papagáj és a pálmafa.
Tetszik ez a játék!😊
Akkor ma a kedvenc színed és a kedvenc édességed írd a neved mellé.
Szép napot!


Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A mai órán gyakoroljuk a százalékláb kiszámítását.

1.Mintafeladat

Az iskolai focibajnokságon az első helyezett a lehetséges 40 pontból 26-ot megszerzett. A pontok hány százalékát szerezte meg a győztes?                                                                      

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 40
            százalékérték:                        é = 26
            százalékláb:                            p = ?

Megoldás képlettel:                 p = (é : a) × 100

                        p = (é : a) × 100 = (26 : 40) × 100 = 0,65 × 100 = 65 %

A győztes a megszerezhető pontok 65 %-át szerezte meg.


2. Mintafeladat

8. A benzin árát 320 Ft-ról 368 Ft-ra emelték. Hány százalékos volt az áremelkedés?

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
           
alap:                                       a = 320
            százalékérték:                        é = 368
            százalékláb:                            p = ?

                        p = (é : a) × 100 = (368 : 320) × 100 = 1,15 × 100 = 115 %

A benzin árát felemelték 320 Ft-ról 368 Ft-ra, tehát az eredeti ár volt a 100 %, és a felemelt ár az eredeti árnak a 115 %-a. Ebből következik, hogy az áremelés mértéke nem 115 %, hanem,
           
115 % - 100 % = 15 %

A benzin árát 15 %-kal emelték meg.

Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Jenő matematika dolgozata 57 pontos lett a maximális 60 pontból.
Hány százalékos lett Jenő dolgozata?                                                                    

2. Egy cipő árát 6500 Ft-ról 7150 Ft-ra emelték.
Hány százalékos volt az áremelkedés?