2020. március 25., szerda

Történelem

Kedves Hatodikosok!
A hétfői órán olvashattatok Amerika őslakóiról, az indiánokról. Jegyezzétek meg, milyen nagy birodalmak léteztek a hódítók megjelenése előtt, mi lett a sorsuk a hódítók megjelenése után. (nagy birodalmak: aztékok, maják, Sorsuk: a hódítók megdöntötték a birodalmakat, legyőzték az indiánokat fejlettebb tűzfegyvereikkel, lovaikkal, ugató kutyáikkal).
A házi feladatot néhány gyerektől megkaptam, köszönöm a munkájukat, természetesen a jutalom sem marad el. (válaszaidat ellenőrizheted a tk. 43. oldalának utolsó bekezdéséből)
Akik nem küldtek semmit, még péntekig megtehetik. Ha akkor sem, az ő "jutalmuk" is meglesz.

A mai lecke A manufaktúrák kialakulása című (ezt írd a füzetedbe!)
Olvasd el a tk. 47. oldalán a manufaktúrákról szóló részt!
Írd le a füzetedbe a vázlatot:


§  megélénkült az európai kereskedelem --> megnövekedett az iparcikkek iránti kereslet --> a céhek nem tudták azt kielégíteni --> új ipari termelési formák alakultak ki
§  manufaktúra: tőkés ipari üzem (pénzbefektetés --> nyersanyag, munkaeszközök vásárlása--> bérmunkások foglalkoztatása --> készáru eladása à haszon

Készítsd el a középkori céh és az újkori manufaktúra összehasonlító táblázatát! 
A mai hf. az lesz, hogy ide az óra anyagához megjegyzésben írd oda, melyikben dolgoznál szívesebben és miért (fontos az indoklás)!


CÉH
MANUFAKTÚRA
céhmesterek, inasok és legények dolgoznak
bérmunkások dolgoznak
saját tulajdonú munkaeszközök
a munkaeszközök a tőkés tulajdonai
kézi erővel folyik a munka
kézi erővel folyik a munka
teljes munkafolyamat elvégzése (elejétől végéig)
a munkafolyamatot részekre bontják
tiltják a versenyt
megindul a verseny
viszonylag kevés késztermék
tömegtermelés
drágán előállított áru
minél olcsóbb előállítás
kiváló minőségű termék
közepes (vagy silány) minőség




Matematika 2020.03.25. (103.óra) - András bá

2020.03.25.                          103.óra
 Osztás törttel

1.) Tk.: 78.o.2-5.példa


2.) Tk.: 79.o.137.f.

  (Kérem nevet ráírva feltölteni!)

L.: Tk.: 57 - 80.o. (Hétfőn dolgozat!

Angol - Dóri néni csoportja 2020. március 25.

Hello everyone!

Eddig 12-en töltöttétek ki a sorszámneves tesztet (Attila, Kriszti, Lili, Linett, Martin, Molli, Niki, Noémi, Szabrina, Tamara, Titusz, Viki), illetve volt egy tanuló, aki nem írta be a nevét, azt sajnos nem tudom elfogadni.
Vannak nagyon szép eredmények és kevésbé jól sikerült dolgozatok is.
Láttátok a teszt végén, hogy milyen jegyet kaptatok? Ha nem láttad, de szeretnéd tudni, akkor írj nekem egy e-mailt a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre és megírom neked.

Akik javítani szeretnének, azoknak péntekig  meghosszabbítom a kitöltés idejét.


Let's start the lesson!

Topic: Yes/No questions

1) Present Simple: Yes/No questions    Egyszerű jelen idő: eldöntendő kérdések

Elolvastad tegnap Mickey, Millie és Mut történetét?
Millie több kérdést is feltett Mickey-nek, ezek a kérdések mind egyszerű jelen időben voltak.

Nézzünk meg két példát: 
Do penguins live in the Antarctic? 

Does rubber come from trees? 


Emlékeztek? Jelen időben kérdéseknél a do vagy does segédigét és az ige szótári alakját használjuk.

Kérlek, másold be a füzetedbe ezt a vázlatot:

2) Practice

Open your coursebook at page 13, and look at exercise 3b.

Az előbb leírtak alapján oldd meg a tankönyv
13. oldalán a 3b feladatot.


Egészítsd ki a kérdéseket a do vagy does segédigével és a zárójelben lévő igék megfelelő alakjával.


A füzetben lévő vázlatot és a megoldott feladatot kérlek küldd el a következő linken (ITT) vagy
e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre.

Nagyon köszönöm azoknak, akik a múlt héten elküldték a képeket a munkájukról (Linett, Kriszti, Niki, Viki, Molli, Noncsi, Tami, Szabrina, Martin, Attila, Janó, Titusz).
Remélem a többiek is dolgoznak, csak még nem tudták hogy eljuttatni hozzám a képeket.

See you later!

Nyelvtan - Kata néni

Kedves Hatodikosom!

11 órakor várlak titeket a Teamsben! ☺️

1. ITT találsz egy kis játékot a birtokos névmással.

2. A múlt órán a birtokos névmással foglalkoztunk. Megbeszéltük, hogy helyettesítenek valamit. Kérlek, készítsd el a mf. 104/2. feladatot, melyben az ismétlődő szavak helyett kell birtokos névmásokat írni. 

3. Írd fel a füzetedbe a kék szöveget: 

A visszaható névmás

A cselekvés visszairányul arra, aki cselekszik, vagyis visszahat.

Kérdése: KIT?

a)      Alap: magam, magad, maga, magunk, magatok, maguk
b)      Határozóragokkal: magamról, magamhoz, magammal, magamnak


4. Mit is jelent ez?
Könnyű megjegyezni, mert úgy kezdődik, hogy MAGA. Ezt ragozzuk.

Pl. Nézem a tükörben magam. (- a tükörképem VISSZAnéz rám, mert ez egy VISSZAHATÓ NÉVMÁS ☺️)
     Vegyél magadnak egy csokit.
     Luca nem szeret magáról beszélni.
     Vidd magaddal a kézfertőtlenítőt!

Remélem, így már érthető!

4. Gyakoroljunk egy kicsit!


2020. március 25. Nyelvtan Erika nénivel

Kedves hatodikos!

Már megtanultad ezeket a névmásokat:
1. Személyes névmás (én, te, ő, mi, ti, ők, és ezek ragozott alakjai)
2. Birtokos névmás (enyém, tiéd, övé, miénk, tiétek, övék, és ezek ragozott alakjai)

Ma pedig két újabb névmással ismerkedsz meg.

1. feladat (Vázlatírás füzetbe)

Írd fel címnek a füzetedbe: Visszaható névmás 

Alá másold le: magam, magad, maga, magunk, magatok, maguk (és ezek ragozott alakjai)

Pl: Dóri nézi magát a tükörben. Önmagára visszahat a cselekvés!

Újabb cím a füzetedbe: Kölcsönös névmás 

Alá másold le: egymás (és a ragozott alakjai)

Pl: Réka és Dóri egymást nézik. A lányok cselekvése kölcsönös, egymásra irányul.

2. feladat 

Oldjuk meg együtt a munkafüzet 105. oldalának 1. feladatát!

Melyik képen látod a visszaható névmást? Laci magára mutat. Kösd össze a névmás nevével és a jelével a képet!

Melyik képen látod a kölcsönös névmást? Imi és Pisti egymásra mutatnak. Kösd össze ezt a képet is a névmás nevével és a jelével!



3. feladat

a) Illeszd be a mondatokba a hiányzó visszaható és kölcsönös névmást!



b) Másold le a mondatokat két csoportba a füzetedbe, melyikben találtál visszaható névmást, melyikben kölcsönöst!

Visszaható névmás Kölcsönös névmás



Ellenőrzés: Töltsd fel az órai vázlatodról és a 3. b) feladatról készült képeket IDE (Dropbox)!

Matematika Betti nénivel 2020.03.25.

Kedves Tanulók !

A mai órán a fordított és egyenes arányossággal fogunk továbbra is foglalkozni .

I.  Először is ellenőrizzük a házi feladatot !Köszönöm azoknak ,akik elküldték. Kérlek ,hogy fényképezés előtt írd rá a neved ,mert így nem mindig egyértelmű számomra, kitől kaptam meg a feladatokat !Ha nem jó a megoldás vagy nem készítetted el a feladatokat , javítsd a füzetedben !!!

Tk.145/27.a)

      9   tehén               8   napig              
      
     1    tehén              9x8 = 72   napig
     
      4   tehén              ( 9x8 ) : 4=  18 napig 

Válasz :  4 tehénnek 18 napig elegendő a takarmány .

Tk.:145/27.b)

  János     12  arasz                    21   cm 

 Juli         15 arasz                       ?    cm   

              1 arasz                   21x 12 =252 cm
      
              15 arasz                ( 21x12 ):15 =16,8 cm
  Válasz : Juli arasza 16,8 cm .


I.Írd fel a füzetedbe a mai dátumot és címnek :Egyenes és fordított arányosság 

Az arányossági feladatok megoldása során a legfontosabb feladat ,hogy megállapítsuk ,hogy van -e arányosság a két adott mennyiség között .és ha van, akkor az EGYENES vagy FORDÍTOTT arányosság ?

1.)Egyenes arányosság : Ha az egyik mennyiség a kétszeresére változik és a másik mennyiség is a kétszeresére változik .

2.)Fordított arányosság :Ha az egyik mennyiség a kétszeresére változik és a másik mennyiség a felére csökken .

3.) Ha egyik feltétel sem teljesül ,akkor nincs  arányosság az adott mennyiségek között.

A pirossal szedett részt másold le a füzetedbe !


 Nézzünk mindegyikre egy -egy példát !

1. Feladat  Egy motorcsónak 2 óra alatt a folyón lefelé haladva 28,4 km -t tesz meg . Hány km-t tesz meg 5 óra alatt ? 

A motorcsónak kétszer annyi idő alatt kétszer annyi utat tesz meg ,egyenes arányosság van a két mennyiség között .

2.Feladat  Egy kertet 4 ember 4 nap alatt ás fel . Hány nap alatt ássa fel ugyanezt a kertet 3 ember ?

Kétszer annyi ember fele annyi idő alatt ássa fel a kertet ,fordított arányosság van a két mennyiség között . 
 

3.Feladat  Kati 1 évesen 12 kg , hány kg lesz  10  évesen ?

 Kati kétszer annyi idősen  kétszer annyi tömegű lesz ? NEM

Kati kétszer annyi idősen fele annyi  tömegű lesz  ?  NEM

  Nem arányossági feladat


II.Oldd meg az első két feladatot ! A megoldásokat IDE TÖLTSD FEL !


III.Gyakorolj a Learning apps-sal !


Jó tanulást !







Gesund - ungesund

Kedves hatodikos!

Willkommen im 


!

Üdvözöllek a középkorban!

Özvegy Toldi Lőrincné elküldi a szolgálókat a piacra, hogy elsőszülött fia (Toldi György) hazaérkezése alkalmából lakomát csaphassanak a birtokon.

Warum nicht einmal im Unterricht die Schüler einkaufen lassen?
Klingt verrückt?
Ihr dürft sich alle möglichen, passenden Produkte in Werbeprospekten aussuchen.

Segíts összegyűjteni a bevásárlólistákról az alapanyagokat!


Mindenki egyéni bevásárlólistát kap! 

(Vásároljatok be a boltok szórólapjaiból! A minta szerint tegyétek táskába!)
A bevásárlásról küldj fotót nekem! 
Segít a tk. 39. oldala!

Viel Spaß!

Matematika Balázs bácsival - 2020.03.25.

Kedves Diákom!

De most már tényleg! 😀


Amint azt észrevehetted egy arányossági feladat megoldása során az a legfontosabb, hogy eldöntsük, van-e arányosság, és ha van, akkor egyenes vagy fordított.

Hogy lehet ezt könnyen eldönteni? Legfeljebb két kérdést kell feltennünk.

  • Első kérdés: igaz az, hogy ha az egyik mennyiség kétszeresére változik, akkor a másik mennyiség is a kétszeresére változik? Ha a válasz igen, akkor egyenes arányosság van.
  • Második kérdés: igaz az, hogy ha az egyik mennyiség a kétszeresére változik, akkor a másik mennyiség a felére változik? Ha a válasz igen, akkor fordított arányosság van.
  • Ha a két kérdés egyikére sem igaz a válasz, akkor nincs arányosság.


Nézzünk rá három példát! Megoldanunk nem kell, csak eldönteni, hogy van-e arányosság, illetve milyen.

1. A vonat 30 perc alatt 50 km-t tesz meg. Mennyi idő alatt tesz meg 450 km-t.
  • Kérdés: igaz az, hogy a vonat kétszer annyi idő alatt kétszer annyi utat tesz meg?
    Igaz, tehát egyenes arányosság van.



2. 6 ember 5 nap alatt végzi el a munkát. 4 ember hány nap alatt végezné el ugyanazt a munkát?
  • Kérdés: igaz az, hogy kétszer annyi ember kétszer annyi idő alatt végezné el a munkát?
    Nem igaz, akkor nincs egyenes arányosság.
  • Kérdés: igaz az, hogy kétszer annyi ember feleannyi idő alatt végezné el a munkát?
    Igaz, akkor fordított arányosság van.



3. Elemér 12 éves, és 40-es lábmérete van. Hányas lesz a lába 48 évesen.
  • Kérdés: igaz az, hogy Elemér lába kétszer annyi idősen kétszer akkora lesz? Nem igaz, tehát nincs egyenes arányosság.
  • Kérdés: igaz az, hogy Elemér lába kétszer annyi idősen fele akkora lesz? Nem igaz, tehát nincs fordított arányosság sem.
  • Mivel nincs sem egyenes, sem fordított arányosság, ez a feladat nem arányossági feladat.

Ha eddig eljutottál, már nincs is más hátra mára, minthogy hibátlanra megoldd az alábbi feladatot.

Jó szórakozást kívánok hozzá! 😉


Nyelvtan Angi nével III.25.

Kedves hatodikosok!
Remélem, tegnap sikerült tegnap lemásolni az emailezés tudnivalóit.

Ha az új anyagot még nem másoltad le, akkor megteheted ma is.

A névmás
Fogalma
A névmás helyettesítő szófaj. Átveszik a helyettesített szó jelentését.

Fajtái
1.)    Csak főneveket helyettesítő névmások
a)      személyes névmás
b)      birtokos névmás
c)      visszaható névmás
d)     kölcsönös névmás
2.)    Főnevet, melléknevet és számneveket helyettesítő névmások
a)      kérdő névmás
b)      mutató névmás
c)      vonatkozó névmás
d)     általános névmás
e)      határozatlan névmás


A SZEMÉLYES NÉVMÁS

  I. Fogalma
A beszédhelyzetben szereplő személyek, dolgok nevét helyettesítik.

 II. Kérdései
Ki? Mi?

III. Fajtái:
1.)   személyes névmás ragozatlan formája
én, te, ő, mi, ti, ők
2.)   A személyes névmás ragozott formája
a)      tárgyragos személyes névmás
-         a tárgy a kit? mit? kérdésre válaszol
-         a tárgy ragja: -t (nem mindig írjuk ki)
-         KIT?
engem, téged, őt, minket, titeket, őket
b)      határozóragos személyes névmás
-          megmutatják a személyek, dolgok helyét
-          sokféle ragja lehet (pl:)
-          HOL?
bennem, benned, benne, bennünk, bennetek, bennük
-          HONNAN?
tőlem, tőled, tőle, tőlünk, tőletek, tőlük
belőlem, belőled, belőle, belőlünk, belőletek, belőlük
-          HOVÁ?
hozzám, hozzád, hozzá, hozzánk, hozzátok, hozzájuk
belém, beléd, belé, belénk, belétek, beléjük
-          KIVEL? MIVEL?
velem, veled, vele, velünk, veletek, velük
-          KIRŐL? MIRŐL?
róla, rólad, róla, rólunk, rólatok, róluk
-          KINEK?

nekem, neked, neki, nekünk, nektek, nekik
Most gyakorolj egy kicsit!
személyes névmás
mondatkiegészítő

Kérlek küldd el emailben az óravázlatodat a vargatamasblogos@gmail.com címre!

Testnevelés 2020.03.25. Célbadobás különböző labdákkal különböző távolságra

Kedves hatodikosok!

Köszönöm a visszajelzéseket a hétfői feladatról!

Folytatódik ismét a Toldi kihívás.

"S melyen ült, a malomkő-darabot fogta,
Toldi György bosszantó népe közé dobta.
...
Repül a nehéz kő: ki tudja, hol áll meg?
Ki tudja, hol áll meg s kit hogyan talál meg?"
(Arany János: Toldi Harmadik ének)

Mai feladat 1: Malomkő dobás. Persze nem malomkővel. :-)
Helyettesítsd labdával, plüssel, papírgalacsinnal, összegöngyölt zoknival! Dobással rakd ki a Toldi és vitéz szavakat!
Végy papírt vagy post it-et. A papírból vágj kis négyzeteket! Írj minden négyzetre egy betűt, és ragaszd fel ajtóra falra, végül célozz!

Feladat 2: Akinél esetleg nincs ragasztó szalag otthon vagy post it, annak a következő feladatot ajánlom: célbadobás különböző eszközökkel, különböző távolságokra.
Szükséges eszközök: 3 játéktároló vagy fazék vagy doboz, amibe céloznod kell; különböző súlyú labdának kinevezett tárgyak pl: gumilabda, szivacslabda, plüss, összegöngyölt zokni, papírgalacsin, párna (Ezek közül négyet válassz, amivel végrehajtod a feladatot! A papírgalacsin legyen közte!)
Feladat leírása: Az első dobozt helyezd el a dobó helyedtől kb 2 m távolságra, a másodikat 3 m-re, a harmadikat 4 m-re. Először dobd a labdát a legközelebb eső dobozba? Ha sikerült beledobni, dobhatsz tovább a kiindulóhelről a második dobozba, ha nem akkor megint próbálkozz az első dobozzal. A második után dobhatod a harmadikba. Amikor sikerült bedobnod mind a három dobozba egymás után, jöhet a következő féle labda/eszköz. Amennyiben van rá módod, mérd le mennyi idő alatt tudtad teljesíteni a feladatot az összes labdával! Ahogy a videóban látjátok, nehezített körülményként mozgó személy, esetleg tesó bevonható.
Küldök egy kis videót szemléltetésnek. Látjátok én sem unatkozok :-)

Emelt angol - Éva néni

Hi everybody!

Are you ready for a live English lesson? Please dowload Microsoft Teams and get ready!
See you soon!

Here are the answers for your homework:
Total: 12 points
How many have you got?   12-10: RED POINT   9-0: study, study, study😊

Now please translate these sentences from English to Hungarian.

1. We are going on a school trip today.
2. My mum and dad are watching their favourite programme on TV.
3. My sister has got a new hamster. I like it very much.
4. My brother's hair is very long. He must cut it.
5. The monkeys usually sleep on trees but now they are sleeping on the ground.

Now please translate these sentences from Hungarian to English.

1. Az oroszlánok húst esznek.
2. Mit csinál most éppen John?
3. A nővérem mindig későn kel.
4. Általában én szoktam etetni a madarakat, de ma az apukám és az anyukám etetik meg őket.
5. Neked be kell fejezned a beszélgetést, mert ez egy angol óra.

Vigyázzatok az egyszerű és a folyamatos jelen időkkel!
Emlékezzetek vissza, hogy mit is jelentett a "MUST"! Ugye azt jelenti, hogy valamit meg KELL csinálni.

Ezt a tíz mondatot kérlek küldjétek el emailben a címemre: csillag.eva@vargatamas.hu


Gyakorlásképpen itt van két játék a jelen idők gyakorlásához. Kattints a Game-re!



Thank you for your work!
Bye!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


Szomorú vagyok, mert mikor kérem, hogy töltsétek fel az anyagot csak azt az állandó 4-5 gyereket látom. Őket viszont nagyon megdicsérem.

1. feladat

Ellenőrizd a múlt órai anyagot! Ha nem jó a megoldásod javítsd kérlek!

Mf. 6.o/1
megoldások: 1. December
                     2. January
                     3. August
                     4. september

Mf. 6.o./2.






Mf.6.o/3.








2. feladat

TK. 11.oldal
Birthdays in Britain olvasd el a szöveget és írd ki a szótárba az ismeretlen szavakat!


3. feladat


A Birthday is Britain szöveget másold le angolul és fordítsd le magyarra! JEGYRE MEGY!!!
Péntek éjfélig kérem feltölteni IDE 
( https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdh0ibKyu0vCGkg1wScxKfbmsXIf3_bNp3dK9VNH1lhL9G9og/viewform?usp=sf_link)


Best wishes!