2020. május 4., hétfő

!! Természetismeret teszt !!

Kedves Hatodikos!

Van, aki jelezte, hogy valamilyen okból nem tudta megcsinálni a témazáró tesztet.
Kivételesen van még lehetőséged kitölteni.

RÉTEK, MEZŐK, SZÁNTÓFÖLDEK - KAHOOT

HATÁRIDŐ: 05.05. kedd 16:00

Marianne néni

Gyógytestnevelés

Szia!

Dobj a dobókockával 8-szor és végezd el a gyakorlatot a képen látható módon 10-szer!
A megjegyzésbe írd le a számokat, amelyeket egymás után dobtál!!!

Ági néni




Matematika 2020.05.04. (119.óra) - András bá

2020.05.04.                        119.óra
Százalékalap
(Tk.:150-151.o.) 

 
1.) 300-nak a 15 %-a a 45.
Mennyinek a 15 %-a a 45? (Mennyinek a  -része  a 45?)


I. Képlet:            
                                 
                   szé = 45   
                   szl = 15%      
                       sza =       
         
                     sza = 300


II.Következtetés:
                              
                        15 %        45

                       1 %        45 : 15 = 3

                      100 %        3 * 100 = 300


III.A törtrész számolásánál tanultakat alkalmazzuk:
                Melyik szám   - szorosa a 45?
                               45


 Tizedes tört alakban egyszerűbb.
x * 0,15 = 45
// : 0,15

                     x = 300
 
             300-nak a 15 %-a 45.

2.) Gyakorlás
        feladat 1    feladat 2     feladat 3

Hf.: Tk.: 151.o.39.f. 

 

történelem

Kedves Hatodikosok!

Meg vagyok  elégedve a feladatlap elkészítésével (F. Attila kivételével mindenki megcsinálta), egész jól sikerült. Néhány kérdésben azonban többen is hibáztak:
Ki és hogyan döntött a spanyol és portugál hódítók között?
A jó válasz az, hogy a pápa. Ő húzott egy függőleges vonalat a térképen, ettől nyugatra a spanyoloké. keletre a portugáloké lett az újonnan felfedezett világ.
A céh és a manufaktúra jellemzőire 8 pontot kaphattál, ha leírtad.
céh: mester, inasok, legények dolgoznak, kézzel, elejétől a végéig, nem kapnak bért, kevés, de jó minőségű árut állítanak elő
manufaktúra: bérmunkások dolgoznak, bért kapnak, munkamegosztás van, több árut állítanak elő gyengébb minőségben
Az utolsó két kérdés az államformákra vonatkozott. Ahol a király mindent a kezében tart, az az önkényuralom vagy korlátlan királyi hatalom, ahol a törvényeket a parlament hozza, az az alkotmányos királyság.
A 3., 5. feladatnál többen megírták külön a lehetséges válaszokat, akik nem, azoknál is figyelembe vettem, hogy a feladat nem engedte a több jó választ.
A jegyeket beírtam az enaplóba.

Ismét közeledik az 5. visszaküldött házi, tehát figyeljetek, hogy meglegyen minden, mert megint jegyet kaptok: Anglia, Franciao.,Tudomány (Kopernikusz, Galilei, Bruno, Descartes).

A  mai lecke Az észak-amerikai függetlenségi háború, Az USA megszületése, a tk.71-73. oldalán találjátok.

Eddig azt tanultuk, hogy az új földrészt a spanyolok és a portugálok hódították meg, igen, a középső és a déli részt. Most tudjátok meg, hogy Amerika északi részét az angolok és a franciák akarták elfoglalni. Ők is találtak ott indián törzseket (nem olyan fejlett társadalmakat, mint az aztékok vagy maják ), ezeket egymásra uszították, majd lemészárolták. A maradékuk ma is rezervátumokban él Amerikában. Sok indiános filmet láthattok erről az időszakról, az egyik leghíresebb a Farkasokkal táncoló. Nézzétek meg, ha lehet!
A hódító katonákat telepesek követték, akik a XVII. század elejétől költöztek be, földet műveltek, állatokat tenyésztettek, és a keleti parton sorra hoztak létre államokat. Az 1700-as évek végére (XVIII. század) már 13 állam létezett, ezek azonban az angol király fennhatósága alatt működtek, a lakók az angol királyt tekintették uralkodójuknak, az angol királynak fizették az adót, az angol katonaság tartotta fenn a rendet, védte meg a telepeseket az indiánoktól.
Egy idő után azonban az államok megunták a függést az anyaországtól, a telepesek már nem akartak többet fizetni Angliának, megkezdődött a harc a függetlenségükért. 
Hogyan kezdődött? Keresd meg a tk.72. oldalán!
Írd le a füzetbe a vastag betűvel jelzett vázlatot, meg azt, hogy mettől-meddig tartott a függetlenségi háború, kinek a vezetésével arattak győzelmet, kik segítették ebben a telepeseket, mi lett a megszülető új állam neve és államformája.
Jó munkát! Katinéni


Matematika Betti nénivel 2020.05.04.

Kedves Hatodikosok !

I.Ellenőrizzük a házi feladatot !
Sajnos sokan nem küldtétek vissza,pedig elmondtam, hogy beleszámít a havi jegyetekbe .


1. Feladat 
Melyik számnak a 210%-a 6300?
e=6300
p=210%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (6300:210) x100 =30 x100 =3 000 

2.Feladat 
Melyik számnak a 60 % -a a 5040 ?
e=5040
p=60%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (5040:60) x100 =84 x100 =8 400
Ha nem jó a megoldásod,vagy nem készítetted el a házi feladatot akkor javítsd,vagy pótold ! 
II. Ma is az Alap kiszámítását fogjuk gyakorolni . 

Mutatok két mintafeladatot .
FÜZETBE: 

 I.Mintafeladat
Egy könyvtárban 2500 verseskötet van.Ez az összes könyv 8%-a.Hány könyv van ebben a könyvtárban összesen ?
e=2500 
p=8%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (2500:8) x100 =312,5 x100 =31 250
Válasz:31 250 könyv van a könyvtárban.


II.Mintafeladat
A szavannán egy éhes zsiráf lelegelte egy fa összes levelét a fa magasságának 64%-áig.Milyen magas a fa, ha a zsiráf kinyújtott nyakával 4m 80 cm magasságig ér fel ?
e=480 cm
p=64 %
a=?                                                                           
a=(e :p) x100 = (480 :64 ) x 100 =7,5 x100 =750 cm = 7 és fél m
Válasz:7 és fél méter magas volt a fa.

Másold le a mintafeladatokat a füzetedbe !

III.Oldd meg a következő feladatot egyedül !
A gomba a szárítás során tömegének 90%-át veszíti el.Mennyi gombát kell szedni ahhoz,
hogy télire 1,8 kg szárított gombát tudjunk eltenni ?

IV:Gyakorold az alap kiszámítását   LEARNING APPSSAL !
  JÁTÉK1.
 JÁTÉK2.

NE FELEDD HOLNAP CSAK BLOGOS ÓRA VAN ! ONLINE ÓRÁNK NEM LESZ !
Elküldendő feladatod most nincs !
                                                                Jó tanulást !

Testnevelés-Sportjátékok: kosárlabda

Sziasztok!

A sportjátékokat a héten folytatjuk a kosárlabdával. 
Mielőtt nekilátnál a feladatoknak, melegíts be egy kis erősítős feladattal a videó alapján!
kosárlabda bemelegítés

Az alábbiakban az óra fő részéhez három videót küldök. A héten mindig ez lesz a menet.
Az egyik videóban labdakezeléses technikát találtok, a másikban labdavezetés gyakorlásához találtok feladatokat, a harmadikkal a kosárra dobás technikáját gyakorolhatjátok palánk nélkül.
Amire szükséged lesz, az valamilyen labda, de ha van kosárlabdád otthon, az még jobb.
Labdakezelés videó 1
Labdavezetés videó 1
Kosárlabda dobás palánk nélkül videó 1

A feladatok után végezz nyújtás vagy egyénileg, vagy küldök egy kis segítséget, amit  ITT talász.

Jó mozgást!
Szilvi néni

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.04.

Kedves Diákom!

Vége a hosszú hétvégének, bízom benne, hogy újult erővel vágsz bele a munkába!



A mai napon eljutottunk a százalékszámítás harmadik szereplőjének, a százalékláb a számolásához!

Emlékszel még a szereplőkre?
  • alap, ami mindig a 100%: a
  • százalékérték, ami az alapnak valahány százaléka: é
  • százalékláb, ami azt mutatja meg, hogy az az alapnak a százalékérték hány százaléka: p


Százaléklábat alapvetően kétféleképpen számolhatunk.


I. következtetéssel:

Ez abban az esetben hasznos, ha "szépek" a számok, az. 1. mintafeladatban erre láthatsz jó példát. Ebben az esetben a szokott módon felírjuk az adatokat és a kérdést, majd lépésenként kikövetkeztetjük a megoldást.



II. képlettel:

Bizony, a képlet - bár meg kell tanulni - sokkal könnyebbé teszi a százalékláb számolását, ha a számok nem szépek. Jó hír viszont, hogy a képlet nem nehéz. A százalékértéket elosztjuk az alappal, majd megszorozzuk 100-zal.

Rövidebben:
Úgy tudod könnyen megjegyezni, hogy mindig az alappal osztunk, aztán szorzunk 100-zal, ennyi az egész.
Bár a képlet ijesztő lehet, a 2. mintapéldában megláthatod, hogy ha a számok "nem szépek", bizony, ez a megoldás sokkal könnyebb, mint következtetéssel számolni.


Kapsz egy kis önálló munkát is, de ezt most nem kell sem lefényképezned, sem beküldened. A holnapi online órán megbeszéljük a mai tananyagot is, illetve az alábbi önálló munkát is.

Számítsd ki, hány százaléka az 50-nek az
 a) 5
 b) 10
 c) 22?

Jó munkát kívánok!




2020. május 4. Ének

Hahó hatodikosom!

Beethoven egyetlen operájáról, a Fidelioról mesélek ma neked.

Nagyon nehezen adta be a derekát Beethoven a felkérésre, hogy írjon operát. Nem talált olyan szövegkönyvet, amely tetszett volna neki, és amelyről azt gondolta volna, hogy a zenéjéhez hasonlóan elég értékes.

Végül nagy nehezen, de talált jó szövegkönyvet, de többször átírta a végső változatig. Az operának négy nyitányt (az opera bevezető zenei része) is komponált, mire megelégedett az utolsó verzióval.



A történet Spanyolországban, Sevilla közelében játszódik a XVIII. században.
🌍Keresd meg Sevillat ITT !

Marcellina, a börtönőr lánya szerelmes Fidelioba, apja segédjébe. Marcellina apja szívesen feleségül is adná hozzá a lányát, de Fidelio a lánya keze helyett azt kéri, hadd segítsen a börtönőrnek a földalatti börtönrészben az állami foglyok őrzésében és ellátásában.

Don Pizarro, a kormányzó engedélyezi a házasságot, és azt is, hogy Fidelio a földalatti börtönben is dolgozhasson. Nem is sejti sem ő, sem a többiek, hogy Fidelio nem is az, mint akinek mondja magát.

Fidelio nem is férfi, hanem nő. Leonora-nak hívják, évek óta keresi jogtalanul bebörtönzött férjét. Azt reméli, a földalatti börtönben megtalálja végre őt, Florestant.

Florestan lent sínylődik már hosszú ideje, Don Pizarro záratta tömlöcbe engedetlensége miatt. Amint megtudja, hogy a miniszter látogatóba jön, elhatározza, hogy megöli Florestant. A börtönőrrel ásatja meg a sírját, ő maga pedig készül a gyilkosságra.

Fidelio a földalatti börtönben ráismer férjére, és amikor Don Pizarro meg akarja ölni Florestant, közéjük ugrik, és pisztolyt fog Don Pizarrora. Közben a miniszter megérkezik, így a gyilkosság meghiúsul.



miniszter örömmel közli a kormányzóval, hogy a király minden rabnak kegyelmet adott. Florestant is elővezetik a földalatti börtönből. A miniszter nagy örömmel ismeri fel benne rég elveszett barátját. Kiderül, hogy Fidelio valójában Leonora, és az is, hogy Don Pizzaro jogtalanul börtönzött be ártatlan embereket.

Don Pizzaro elnyeri méltó büntetését, Florestan, és a hű és kitartó Leonora végre boldogan élhetnek.

🎵Hallgasd meg EZT a részletet az operából!

Viszonthallásra!👂

Irodalom május 4.

Kedves Mindenki!

Ma online óra 11 órától! Tovább olvasunk!

1. Oldd meg a feladatokat, KATTINTS IDE!

Direktcím: 3. levonás


                                                               (kép forrása: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu)
2. Képzeld magad Döbrögi helyébe! Írj levelet nekem (én leszek a szomszédod) a második verésről!
 A fogalmazásokat emailben várom. (racz-balog.renata@vargatamas.hu)
Figyelj a levél formátumára: megszólítás (Kedves...), bekezdések, elköszönés.
Jegyet adok rá!










6.B Technika 2020.05.04. Cserepes növények gondozása


Beadási határidő: nincs (azaz nincs feladat)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán a témakörünk a kertészkedés és a növények.
Soha nem tudhatod mikor lesz rá szükséged, hogy ismerj pár alapvető ültetési trükköt. Ha pedig már most is kertészkedtek, hátha lesz benne valami új.
Nyugi a videó kb. 5 perces. Kibírod.


Videó.


Jó reggelt!

Online osztályfőnöki helyett olvad el ezt:

Ismét jó hírem van. Befordultunk a célegyenesbe. Május van. Június közepén befejeződik a tanév.

Ez a második félév olyan szokatlanul alakult, hogy el se hinné senki, ha mesélnénk. Lehet, hogy még az unokáitoknak is emlegetni fogjátok. Tudtátok, hogy a II. világháború óta nem volt olyan, hogy nem kellett iskolába járni?

És milyen jó, hogy így az interneten keresztül azért tudunk tanulni, ha jól belegondoltok. Így senkinek nem kell évet ismételni. Senki nem veszítette el a munkahelyét, és egy csomót fejlődtetek önállóan. Vagy pont önállóságból.

És végül milyen jó, hogy így biztonságban átvészeltük ezt a járványidőszakot - talán mostmár mondhatjuk, hiszen mától egy kicsit kevésbé szigorúak a korlátozások. Miközben a híradásokban halljuk, hogy hányan vannak kórházban, mi szerencsére itt vagyunk az otthonainkban.

Továbbra is legyetek azonban óvatosak. Maradjatok otthon, amennyire lehet és tartsátok be a biztonságos távolságot (1,5m), ha találkoztok valakivel. Ha be kell mennetek egy boltba vagy fel kell szállnotok egy buszra, viseljetek maszkot. Továbbra se menj a barátaiddal a játszótérre. Sportolj nyugodtan, de tarts távolságot. Nézz utána, hogy a te edzésed esetleg mikor kezdődik újra - mától erre is van engedély.

Nagyon vigyázzatok magatokra, és egymásra. Tudom, hogy évközben mindenkit le szoktam beszélni a kütyüzésről, de most ez egy szuper módja annak, hogy beszélgetni tudj a barátaiddal, amíg nincs suli. Szóval oszd meg valakivel a gondolataid MA. Panaszkodd ki magad, ha arra van szükséged. Kérj bátran segítséget. Vihogjatok, meséljetek egymásnak viccet vagy csak dobj egy szmájlit valakinek. Fotózz le valami szépet a természetben és küldd be az osztálycsoportba. Nekem is írhatsz bármikor, ha úgy érzed.


NEM VAGYTOK EGYEDÜL. FIGYELÜNK RÁTOK. FIGYELÜNK EGYMÁSRA.💓

Hagyj üzenetet a megjegyzésekben!

Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

Folytatjuk a százalékszámítás témakörét, de ma már nem a százalékértéket, hanem az alapot fogjuk kiszámolni.
Már megtanultuk, hogy minden százalékszámítással kapcsolatos feladatnál három szereplő van (alap, százalékérték, százalékláb), amelyből kettőt ismerünk, és a harmadik mennyiséget kell kiszámítani.

A mai órán az alap kiszámítását fogjuk megtanulni két mintafeladat segítségével.

1.Mintafeladat

Melyik számnak a 15 %-a 300?

Először értelmezzük a feladatot. Nem tudjuk, hogy mennyi volt az eredeti szám, tehát a 100 % a kérdés, ami nem más, mint az alap.

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 300
            százalékláb:                           p = 15 %
            alap:                                       a = ?

Megoldás következtetéssel:
            1 %:                            300 : 15 = 20
            100 %:                        100 × 20 = 2000

A 2000-nek a 15 %-a a 300.

Megoldás képlettel:                 a = (é : p) × 100
/ezt jól jegyezd meg, a továbbiakban ezzel a képlettel számolunk/

                        a = (é : p) × 100 = (300 : 15) × 100 = 20 × 100 = 2000

A 2000-nek a 15 %-a a 300.


2. Mintafeladat

Elköltöttem a pénzem 40 %-át 6000 Ft-ot. Mennyi pénzem volt eredetileg?

Nem tudom mennyi pénzem volt eredetileg, azaz mennyi volt a 100 %, tehát az alapot nem ismerjük.

            Először felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 6000
            százalékláb:                           p = 40 %
            alap:                                       a = ?

Megoldás képlettel:                 a = (é : p) × 100
                        a = (é : p) × 100 = (6000 : 40) × 100 = 150 × 100 = 15000

 Eredetileg 15000 Ft-om volt.

Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Melyik számnak a 80 %-a 2000?

2. Új telefont vásároltam és elköltöttem a megtakarított pénzem 90 %-át 72000 Ft-ot.
Mennyi pénzem volt eredetileg?