2020. április 3., péntek

Matematika 2020.04.03. (108.óra) - András bá

2020.04.03.                     108.óra
Egyenes arányosság

1.) Bevezetésképpen: video

2.) Tk.:135.o.16.f.  



2.) 136.1.példa



3.) 137.o.2.példa


  
3.) Egyenes arányosság




 4.) Gyakorolj!




Testnevelés 2020.04.03.

Kedves gyerekek!

A Toldi projekt végére értünk!

A képen 6 feladatot látsz. Én hat kérdést teszek fel a művel kapcsolatban. Annyi darabot kell megcsinálnod amenyit megoldásként kapsz!

1. Hanyadik énekben találkozott Laczfival és vitézeivel Toldi Miklós? (Ennyi percig tartsd a plank helyzetet!)
2. Hanyadik énekben található a bikakaland?
3. Melyik énekben küzd meg a nádi farkassal Toldi?
4. Mennyi aranyat visz Bence Miklósnak a Tizedik énekben? A kapott választ oszd el 10-zel!
5. Válaszd ki mi a műfaja Arany János: Toldi című művének! Annyiszor hajtsd végre, amilyen darabszámot látsz a helyes válasz után!

  1. novella (10db)
  2. elbeszélő költemény (20 db)
  3. eposz (30 db)

6. Mivel találta el dühében a nemes vitézt Toldi a Harmadik énekben? Válaszd ki a helyes választ!

  1. petrencés rúd (20db)
  2. kard (30db)
  3. malomkő-darab (40db)
A válaszokat nem kell elküldenetek, de azért remélem tudjátok a helyes megoldást.
Amit küldened kell, mint minden pénteken, az az edzésnapló.
Töltsétek ki, és küldjétek el nekem a tavaszi szünet végéig! Köszönöm!
Toldi zárás, edzésnapló

Szilvi néni

Matematika Betti nénivel 2020.04.03.


Kedves Hatodikosok !  
 Köszönöm ,hogy elküldtétek a dolgozatokat ! A hétvégén kijavítom őket .Hétfőn kiírom a megoldásokat is .Aki véletlenül még nem küldte, el ma éjfélig van rá lehetősége .
százalék Archives - Sikeradó 
 A mai napon a százalék (%) fogalmával ismerkedünk meg .
 Írd fel a füzetedbe a mai óra számát és címnek :Százalékszámítás
I .Nézd meg az alábbi videó első 2 percét VIDEÓ
II..Másold le a füzetedbe pirossal a következő szabályt és tanuld is meg !

Egy mennyiség 1/100 (egy század) részét a mennyiség 1 százalékának nevezzük. Jelölése: 1%.
III.Nézzünk rá néhány példát !      Másold le a füzetedbe !
a) 240 kg-nak az 1/100 (1 század) részét más szóval az 1 százalékának nevezzük. 1%

b) 240 kg-nak az 5/100 (5 század) részét más szóval az 5 százalékának nevezzük. 5%

c) 240 kg-nak a 25/100 (25 század) részét más szóval a 25 százalékának nevezzük. 25%

d) 240 kg-nak a 50/100 (50 század) részét más szóval a 50 százalékának nevezzük. 50%

e) 240 kg-nak a 100/100 (100 század) részét más szóval a 100 százalékának nevezzük. 100%

f) 240 kg-nak a 120/100 (120 század) részét más szóval a 120 százalékának nevezzük. 120%
 Házi feladat nem lesz ! Jó pihenést kívánok mindenkinek !




Matematika Balázs bácsival - 2020.04.03.

Kedves Diákom!



Ma azt szeretném felmérni, mennyire sajátítottad el a százalékszámításról eddig tanultakat.

Emlékszel még mit jelent egy mennyiség 1%-a? A mennyiség 1 század részét.

Emlékszel milyen szereplői vannak a százalékszámításnak? Alap, százalékláb és százalékérték.

Nézzük meg ezt ismételten egy példán!
30 csirkének a 20%-a 6 csirke.

Alap: 30, mert hozzá viszonyítunk, ő a 100%.
Százalékláb: 20, mert az alapnak a 20%-át számoljuk.
Százalékérték: 6, mert az alapnak ő a 20%-a.

Ez után a villámismétlés után jöjjön a feladat!

Ha számítógépről játszol, katt a fenti, szellemes képre, ha okoseszközről, akkor indítsd el a Kahoot alkalmazást és írd be a játék kódját: 0271355

A játékot 2020.04.03. 15 óráig játszhatod.

Süßigkeiten im Mittelalter

Kedves hatodikos!

Hast du eigentlich gewusst, dass ...?
Tudtad?


Ein 12 Jahre altes Kind braucht ca. 2500 Kalorien pro Tag. 
Egy 12 éves gyereknek kb. 2500 kalóriára van szüksége naponta. 

Természetesen Toldi akkoriban nem számolta a kalóriákat, és előszeretettel fogyasztott különféle desszerteket. Az elhízástól azonban nem kellett tartania, nem csak a jó testalkatának köszönhetően, hiszen az édességek jellemzően gyümölcsökből készültek, sőt a gyümölcs sokszor maga volt az édesség. 

Toldi möchte ein Vitamincocktail trinken. Dazu brauchst du die folgenden Zutaten! Toldi vitaminkoktélt szeretne inni. Gyűjtsd össze a képről, milyen gyümölcsöket vásároltak hozzá a szolgák a piacon! Írd le a füzetedbe (névelővel, színekkel)!


🍏🍎🍐🍊🍋🍌🍉🥥🍍🍑🍒🍈🍓🍇🥝🥑🥦🍅🥒🌽🥔🥕🍆🎍🌿

Gazdag házaknál ezeket mézzel🍯, fahéjjal, főve, párolva vagy sülve, akár gesztenyepürével körítve vagy töltve is készíthették. A gyümölcsöket aszalással tartósították, és gyakran - például böjti időszakban is - tésztába 🥧 sütve fogyasztották. 

Wie viel kauft das Mädchen aus dem Obst und Gemüse? Ergänze die Liste! Schreib die Zahlen mit Buchstaben! Mennyit vásárol a lány a gyümölcsökből és zöldségekből? Egészítsd ki a listát! Add meg betűkkel!



Viel Spaß!



Természetismeret 04.03.

Kedves Hatodikos!


A mai órán réten élő emősökről és madarakról tanulhatsz.

Nézd meg a következő videókat:

MEZEI NYÚL

MEZEI POCOK

FÁCÁN

EGERÉSZÖLYV

PARLAGI SAS

FOGOLY


Készíts vázlatot vagy gondolatábrát a füzetbe az állatokról a következő szempontok figyelembevételével:

ÉLŐHELY
TESTFELÉPÍTÉS
TÁPLÁLKOZÁS + CSŐR VAGY ZÁPFOG
SZAPORODÁS
ÉLETMÓD

Oldd meg a mf. következő feladatait:
73.o.1.,2.f

Várom a füzetről és a mf.-i feladatokról készült fotókat ide: varga-barany.marianna@vargatamas.hu



Marianne néni

Etika

Sziasztok Srácok!

Nagyon köszönöm azoknak, akik elküldték a leckét etikából is. Természetesen az etika beadandók határideje nem annyira szigorú, mint más tantárgyaké, így később is nyugodtan elküldheted, hogy tudjak mire jegyet adni év végén.

Eddig két ilyen házi feladat volt:
- az első: a digitális napló volt, amelyben le kellett írni öt nap egymás után, hogy hogy telt a napod, stb. (nézze vissza a bejegyzést a blogon, aki nem készítette el)
- a második: küldj képet arról, amint öt különböző házimunkát végzel.

Az elsőt nem küldte még: Máté, Ferkó, Emili, Molli, Sugi, Zsolti, Patrik, Noémi.
A másodikat nem küldte még: Brendon, Máté, Janka, Ferkó, Zsófi, Kitti, Kata, Levi, Zsolti, Beni, Patrik, Kinga, Noémi, Atesz.

Nagyon megdicsérem Nórit és Martint!!!!!! Ti ketten vagytok csak, akik időben beküldtétek a házikat és mindkettőt elkészítettétek. 
Cserébe nektek a következő házit nem kell majd megcsinálni😎 

A következő leadási határidő: április 24 (péntek)
Feladat: a karantén alatt több szempontból megváltozott a családok élete. Gondold végig, hogy nálatok milyen változások vannak és miért.
Ajánlom figyelmetekbe a következő szempontokat: ritkább, de átgondoltabb bevásárlás, otthon kell maradni, nagyszülőktől, idősektől távolságot kell tartani, szájkendőt kell időnként viselni a felnőtteknek, stb...És persze az, hogy nincs suli. De most nem erre gondolok kivételesen.
Nyugodtan írd le a gondolataidat, hogy mit gondolsz ezekről az átmeneti változásokról. Figyeld meg a szüleidet (nyugodtan kérdezd is meg őket), hogy ők miket csinálnak most a megszokottól eltérően. 
Kérlek, hogy legalább 15-20 mondatot írj (körülbelül egy oldal egy kisalakú füzetbe, mint az etika füzeted), és küldd el nekem emailen, ha készen vagy.

Jövő héten nem lesz etika órátok, mert beleesik a tavaszi szünetbe.

Végezetül megmutatom nektek az egyik leghíresebb idézetet a világon a változásról, a változtatásról és a helyzetek elfogadásáról. Ne tévesszen meg, hogy a címben az "ima" szó szerepel. Ez nem egy valláshoz kapcsolódó idézet. Ez a világon az egyik legbölcsebb pár sor, amit mutatni tudok neked.
Ugyanúgy, ahogy etika órán szoktuk, javaslom, hogy másold bele ezt az idézetet valamelyik füzeted elejébe, hátuljába, vagy csak egy lapra, amit időnként elolvashatsz, amikor a kezedbe kerül. 💚



Emelt angol - Éva néni

AZ EGYSZERŰ MÚLT IDŐ - SIMPLE PAST

Kedveskéim!
Belecsapunk a lecsóba.

Emlékeztek az igeidők táblázatára? Itt tartunk most.
A 12 igeidőből a harmadikkal kezdünk el ismerkedni. Ne ijedjetek meg, tudjátok, hogy nyolcadikig csak körülbelül hatig fogunk eljutni. Ez azonban a legfontosabb hat igeidő lesz!

Kérlek másold le gyorsan ezt a táblázatot a füzetedbe is, mint kincses füzeti bejegyzés, tehát elő a szövegkiemelőkkel és a színes, szagos tollakkal!
Amint látjátok, zöld pipával jelöltem azokat az igeidőket, amikről már tanultatok. Ebből a kettőből írtátok most a dolgozatot.
Zöld keretbe tettem az egyszerű múlt időt, amiről viszont most elkezdünk tanulni, és év végéig ennél is maradunk.
Now let's check your homework!
Open your books on page 32. Let's check exercise 1a.

1. on holiday = nyaraláson, szabadságon      -    g
2. at a wedding = esküvőn                               -    d
3. in the garden = a kertben                               -    b
4. at work = a munkahelyen                            -    f
5. on the beach = a tengerparton                   -    h
6. in bed = az ágyban                                        -    a
7. at a theme park = vidámparkban              -    e   (nyelvkidugós "th"- val ejtendő -> thím park)
8. at home = otthon                                           -   c

A végig vastaggal szedett kifejezések kerüljenek be a szótárfüzetekbe.
A többi szerintem már ismerős, azért nem emeltem ki az egészet, de ezeknél is fontos a prepozíció, tehát a magyar toldaléknak megfelelő pici szó a főnév előtt (in, on vagy at).
Az is fontos, hogy hova tesszük ki a névelőt (a/the) és hova nem.

Egy szó mint száz, ezt a nyolc HELYSZÍNT jól meg kell tanulni.
Ha most a suliban lennénk, azt mondanám, hogy kedden szódoga.
De most csak annyit mondhatok, jövő héten ezt a nyolcat jegyre kérdezem írásban egy Google űrlapon. Tuti.

Sikerült-e meghallgatni a 32./2-ben az olvasmányt?
Ezzel egyelőre nincs más teendőtök, mint aláhúzni a szövegben az összes WAS és WERE szócskát.
Ez ugye a LENNI (to be) igének a két múlt idejű alakja. Hányat találtatok?

Olvasgassátok, emésztgessétek jövő hét keddig, amikor is online órán találkozunk.
Hajakat felcopfolni, mert tuti lesz hangos olvasás:)
Én is titeket! Na bye!😊

JA!  A hétvégén ne tanuljatok, hanem pihenjetek, jó? 




Angol - Dóri néni csoportja 2020. április 3.

Good morning!

A múlt órai szótárazási feladat nem mindenkinek lett tökéletes.. Van, aki 10 szóból csak 7-et írt le, vagy nem pontosan másolta le a kifejezéseket, vagy nem a munkafüzet hátuljából írta ki a jelentéseket és hasonlók.. Kérek mindenkit, hogy figyelmesebben másoljatok!

Let’s practice! Gyakoroljunk! A mai órára egy kis szókincs-gyakorlást terveztem.

Topic: Household jobs (házimunkák)


1) Memory game

Játszd végig ezt a memóriajátékot! Emlékszel a szavakra? (Kattints a képre!)


2) Matching game

Párosítsd a kifejezéseket a magyar megfelelőjükkel!

3) Workbook

Nyisd ki a munkafüzeted a 10. oldalon és csináld meg az 1. és 2. feladatot.

1. feladat: Párosítsd össze az A és B oszlop szavait!



2. feladat: Írd le, mi történik a képeken! Használd az 1. feladatban kapott kifejezéseket!



A munkafüzeti feladatokról készíts egy képet és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre!

Have a nice weekend! Bye!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


A múlt órán elolvastátok a Mickey, Millie and Mut történetet. Remélem le tudtátok fordítani, mert nem volt nehéz.

1. feladat


A present simple (egyszerű jelen idő) segédigéinek  DO és DOES  használatával ismerkedünk meg.


A DO segédigét  (I, you, we, you, they ) szám személyben használjuk.

A DOES segédigét (he, she, it) szám, személyben használjuk.

PL.: Do you play tennis? Szoktál tenniszezni?
      Does he play tennis? Szokott ő tenniszezni?





2. feladat

Mf. 8.o/1. A vonalakra do vagy does segédige kerül? Döntsd el a tanultak alapján!





















3.feladat

TK. 13.o/3.a Pótold a hiányzó részeket a szövegből







4. feladat


Tk.13.o/3.b Pótold a do, does segédigéket és a zárójelben lévő igéket abban az alakban, ahogy vannak írd le!!!

 Pl: DOES Millie READ the questions?     Írj választ is a képregényből!    Yes, she does.




5. feladat

Játék ITT


Best wishes!