2020. május 18., hétfő

Matematika 2020.05.18. (127.óra) - András bá

2020.05.18.                        127.óra
DOLGOZAT
(Százalékszámítás)
 
Minden lap tetején szerepeljen a neved!
Tollal és olvashatóan írjál!
Számozd a feladatokat!
A fénykép éles legyen és feltöltéskor a talpán álljon!
---------------------------------------------------------------------------------
 
 Nyugodjal meg... - BOHOKAS.hu
 
---------------------------------------------------------------------------------
OLD MEG KÖVETKEZTETÉSSEL AZ 1.), 2.), 3.) FELADATOT! 
 
1.) A 200 oldalas könyvből 176 oldalt elolvastam.
     Hány % -át olvastam el?
 
 
2.) Egy iskolába 900 tanuló jár. 45% -a fiú. 
     Mennyi fiú és mennyi lány tanul ott?


3.) A bruttó fizetésem 35% -át, azaz 43750 Ft -ot,
     levontak járulékokra. Mennyi a bruttó fizetésem?

---------------------------------------------------------------------------------
OLD MEG KÉPLETTEL AZ 4.), 5.), 6.) FELADATOT!

4.) Egy cipő árát csökkentették. Így az ára az eredeti ár
      80% -a azaz 8240 Ft lett. Mennyi volt a cipő eredeti
      ára?


5.) Zoli a 60 pontos dolgozatból 36 pontot ért el.
     Hány % -os volt a dolgozata?

 
6.) A múzeum 120 darabos lepkegyűjteményének 
     35% -át új tárolóba helyezték. Hány db lepke került
     új tárolóba?
    
---------------------------------------------------------------------------------
 
Minden lap tetején szerepeljen a neved!
Tollal és olvashatóan írjál!
Számozd a feladatokat!
A fénykép éles legyen és feltöltéskor a talpán álljon!
 
 --------------------------------------------------------------------------------
 
 

Testnevelés-Sportjátékok

Kedves hatodikos!

A mai órán lezárjuk a sportjátékos részt. Nézzétek meg mind a két videót, majd töltsétek ki a tesztet! Erre is kaptok sportjátékok jegyet, mint a kosárlabdára. Jövőhét hétfőig várom vissza.


Labdarúgás videó

Röplabdázás videó

A számonkérést itt tölthetitek ki: Sportjátékok feladatlap

Szilvi néni

történelem

Kedves Hatodikosok!

Elérkeztünk történelmünk legizgalmasabb, legdicsőségesebb korszakához, a várháborúkhoz.

A múlt órán láthattátok, hogyan foglalja el a török hazánk középső részét. Természetesen ez sem elég nekik, folyamatosan támadják a határ menti területeket, mindent megtesznek, hogy növelni tudják a hódoltság területét. Újabb és újabb támadást indítanak váraink ellen, hogy legyőzve katonáinkat akadálytalanul fosztogathassák a meghódított falvakat, városokat. Elrabolják a kisfiúkat, és janicsárt képeznek belőlük (török gyalogos katona). Elrabolják lányainkat, és rabszolgának adják el őket.

A tk. 80-82. oldalán néhány vár ostromának történetével ismerkedhetsz meg. Olvasd el figyelmesen a leckét, egészítsd ki a mellékelt táblázatot, írd le a füzetedbe! A hibátlan megoldásokra ötös jár!
Várom a fotókat szerdáig!
cím: A várháborúk kora


mikor?
vár
várkapitány
ki győz?
hogyan?
1541

Török Bálint
törökök
városnézés ürügyén besétálnak, és kitűzik a török zászlót
1552

Szondi György

150 katonájával többszörös túlerővel szemben
bátran harcol

Temesvár

török
a török esküvel ígérte, hogy szabad elvonulást enged, de nem tartotta be

Eger

magyarok
Bornemissza Gergely tüzes kereke, az egri nők vitézsége
1566

Zrínyi Miklós

a reménytelen küzdelemben díszbe öltözve kirontottak a várból a törökre

Nézzétek meg a következő csatajelenetet ITT
Jó munkát! Katinéni

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.18.

Kedves Diákom!

A múlt órán tengelyesen szimmetrikus, illetve tengelyesen tükrös alakzatokkal foglalkoztunk.

Emlékeztetőül:
Egy síkbeli alakzat tengelyesen szimmetrikus, ha az alakzat síkjában van olyan egyenes, amelyre ha tükrözzük, az alakzat képe önmaga.

Gyereknyelven ugyanez:
Egy síkbeli alakzat tengelyesen szimmetrikus, ha kivágnánk papírból, akkor össze tudnánk úgy hajtani egy egyenes mentén, hogy a két rész pontosan fedje egymást.

A tengelyes tükrözés tulajdonságai:
  • A tengely minden pontjának képe önmaga.
  • A tengelyes tükrözés távolságtartó - minden szakasz képe az eredetivel megegyező hosszúságú szakasz.
  • A tengelyes tükrözés szögtartó - minden szög képe az eredetivel megegyező nagyságú szög.
  • A tengelyes tükrözés irányításváltó - ha rendre leolvasod az eredeti alakzat pontjait, majd rendre a tükörkép pontjait, éppen ellenkező irányban tudod ezt megtenni.


Ma azt tanuljuk meg, hogy lehet egy síkidom tengelyesen tükrös képét megszerkeszteni, illetve azzal is foglalkozunk, hány tükörtengelye van bizonyos síkidomoknak.

Ehhez tekintsd meg az alábbi videót.




Mára csak annyi a feladatod, hogy megnézd, és próbáld megérteni ezt a videót, a holnapi online órán alaposan átbeszéljük, és felteheted a kérdéseidet is!

Jó munkát kívánok!



2020. május 18. Ének

Hahó hatodikosom!

Még szeretnék valamit mutatni a bécsi klasszikusokkal kapcsolatban.

Sok kortárs zenészt megihlettek Mozart és Beethoven művei- és persze sok más korszak zeneszerzőinek művei is. Számtalan filmben felhasználták egy-egy darabjukat zenei aláfestésnek, vagy éppen a nekik tetsző művekből remixeket csináltak.

Itt van például Beethoventől a Für Elise című zongoradarab. Biztos vagyok benne, hogy ismered az eredetit.
🎵Hallgasd meg ITT a dubstep változatot!

Holdfény szonátát már meghallgattad korábban.
🎵EZ a techno verziója, hallgasd meg!

Beethoven VII. szimfóniájának 2. tételét több filmben is hallhatod, például A király beszédében is (nézd meg!).
🎵Kattintsd IDE a rock feldolgozásért!

Mozarttal kapcsolatban csak egy feldolgozást mutatok... ez mindent visz!😎
🎵A Török induló rap változatát ITT találod!

Viszonthallásra!👂

Irodalom május 18.

Kedves Mindenki!

Ma online óra 11 órakor!


A hosszú otthonlét egyik negatív következménye lehet a lustaság. Lúdas Matyi rest volt eleinte, de szerencsére megváltozott.
A lustaságról hoztam nektek egy verset.

Olvasd el a Tk. 191. oldalán található költeményt! (Tóth Krisztina: Lusták dala)

Amire keressük a válaszokat:

Miről szól a vers?
Mit jelent az a kifejezés: egész nap lógni?
Milyennek képzeled a két lustálkodót? Hány évesek lehetnek?, milyen kapcsolat fűzi őket egymáshoz?

Mf. 86.o. 3., 4.

Amire mindenkitől írásban várom a választ (Írj emailt, vagy messengeren írd, legalább 5 mondat legyen!): 

Nevezz ki egy napot a naptárban, legyen az a lusták napja! (Melyik évszakra tetted? Miért épp arra?) Te mivel töltenéd azt a napot? 


Matematika Betti nénivel 2020.05.18.


Szimmetrikus Stock fotók, Szimmetrikus Jogdíjmentes képek ...

Kedves Hatodikosok !
 

A holnapi Online órán megbeszéljük a Témazáró jegyeket és a helyes eredményeket !

                                       
                        Tengelyes szimmetria


Ma a szimmetriával foglalkozunk, térben és síkban. Ha megfigyeled, az életben(természetben ,emberi alkotásokban) nagyon sok helyen körülvesz minket a szimmetria. A szimmetrikus testeknek, bizonyos matematikai tulajdonságaik is vannak.
   A következő videóból megtudhatod, mik ezek a tulajdonságok ?   VIDEÓ
A videóban van néhány feladat. A feladatoknál állítsd meg a lejátszást, és próbálj meg válaszolni a kérdésekre !

Írd le a füzetedbe a tengelyes tükrözés tulajdonságait !
       A tengelyes tükrözés tulajdonságai:
       1.Távolságtartó  (szakasz és képe ugyanakkora)
       2.Szögtartó     (szög és képe ugyanakkora)
       3.A körüljárás iránya megfordul
       4.Egybevágóságtartó

 Ma elküldened nem kell semmit !

 Holnap reggel 9 órakor szeretettel várlak az Online órán !

                              

Gyógytestnevelés

Szia!

Emlékszel a múlt keddi feladatra???A KIHÍVÁS, melyhez a cipődet kell használnod😀😀 

Kérlek, hogy nézd meg a videót és ma még gyakorolj!

Kihívás cipővel

Holnap, kedden jelentkezem egy linkel, ahova az általatok elsajátított gyakorlatot fel kell majd tölteni egy egy rövid videó formájában.

Ági néni

6.B Technika 2020.05.18 Találmányok


Beadási határidő: nincs (az-az nincs feladat)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.



Kezdünk!
A mai órán hoztam egy videót, ahol érdekes találmányokat mutatnak be, amik sok pénzt hoztak.
Tanulság. Nem tudom, milyen munkátok lesz, DE! Soha nem tudhatjátok mi az a marhaság, amiért az emberek, képesek pénzt adni.
Kreatívnak kell lenni ;)

Videó.

Jó reggelt!

Szeretnék mindenkit megkérni, hogy a szüleivel látogasson el az enapló oldalára és nézze meg, hogy milyen jegyei vannak, melyik tantárgyakból áll esetleg kétesre vagy netán bukásra.
Vannak az enaplóban a digitális munkarend ideje alatt szerzett egyesek, amelyek adódhatnak abból, hogy valamilyen feladatot nem adtál le vagy esetleg nem töltöttél ki egy-egy online dolgozatot. Javaslom, hogy keressétek a szaktanárokat emailben vagy messengeren, hogy hogyan tudnátok kijavítani a legtöbb esetben hanyagságból vagy figyelmetlenségből szerzett rossz jegyeteket. Rajzból, énekből és tesiből is vannak bent ilyen jegyek. Igazán butaság lenne ezeket nem kijavítani szerintem.

Többen arra sem veszik a fáradtságot, hogy a mindennapos jelenlétet beírják a Jóreggelt bejegyzés alá - és most nem azokra gondolok, akiknél akadozik az internet hozzáférés. Mélységesen elszomorít, hogy 2-3 ember az osztályból ennyire nem érzi a felelősséget az iskolai munkája elvégzéséért. A többieket nagyon megdicsérem. Többen már 8 óra előtt nagyon szorgalmasan dolgoznak minden nap. Hangsúlyozom, hogy nem kötelező 8-kor hozzákezdeni. Úgy egyeztünk meg, hogy valamikor 8 és 10 között írd be magad a Jóreggeltbe, hogy lássuk, hogy "átvetted" az aznapi tananyagot. Ha késel vele és csak 11-kor vagy délután 2-kor írod be, az sokkal kisebb gond, mint ha egyáltalán nem írod be magad.

Még mindenen tudsz egy kicsit javítani, ha igyekszel a következő 3-4 hétben, ami hátravan. Sosem késő.

Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

Folytatjuk a százalékszámítás témakörét.
Minden százalékszámítással kapcsolatos feladatnál három szereplő van (alap, százalékérték, százalékláb), amelyből kettőt ismerünk és a harmadik mennyiséget kell kiszámítani.

Az előző órákon megtanultuk mind a három mennyiség kiszámítását következtetéssel és képlet segítségével.
Emlékeztetőül a képletek:

Százalékérték kiszámítása:               é = (a : 100) × p

            Alap kiszámítása:                              a = (é : p) × 100

Százalékláb kiszámítása:                  p = (é : a) × 100

Eddig „könnyű” volt a feladatokat megoldani, mert minden órán ugyanazt a mennyiséget kellett kiszámítani, most már annyival nehezebb lesz a feladatok megoldása, hogy vegyesen szerepelnek a feladatok.
A feladat megoldása során először azt kell eldöntened, hogy az adott feladatban melyik az alap, melyik a százalékérték és mi lesz a százalékláb. /melyik két mennyiséget ismerjük, és mi lesz a kérdés/

1.Mintafeladat

Egy dolgozó bruttó jövedelme havi 240000 Ft volt, amelyet a koronavírus járvány miatt áprilisban 25 %-kal csökkentették. Mennyi lett a fizetése?
A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 240000 Ft
            százalékláb:                           p = 25 %
            százalékérték:                        é = ?

                        é = (a : 100) × p = (240000 : 100) × 25 = 2400 × 25 = 60000 Ft

A 60000 Ft nem a teljes fizetés, hanem csak a fizetéscsökkentés mértéke, ezért ezt ki kell vonni az eredeti fizetésből:
                        240000 - 60000 = 180000 Ft

A dolgozó fizetése 180000 Ft lett a fizetéscsökkentés után.


            2. Mintafeladat

Melyik számnak a 30 %-a 6000?

Először értelmezzük a feladatot. Nem tudjuk, hogy mennyi volt az eredeti szám, tehát a 100 % a kérdés, ami nem más, mint az alap.

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 6000
            százalékláb:                           p = 30 %
            alap:                                       a = ?

                        a = (é : p) × 100 = (6000 : 30) × 100 = 200 × 100 = 20000

A 20000-nek a 30 %-a a 6000.


                        3. Mintafeladat

 1800 Ft volt a pénztárcámban amelyből elköltöttem 630 Ft-ot.
Hány %-át költöttem el a pénzemnek?

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 1800
            százalékérték:                        é = 630
            százalékláb:                            p = ?

                        p = (é : a) × 100 = (630 : 1800) × 100 = 0,35× 100 = 35

A pénzem 35 %-át költöttem el.


Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő feladatokat! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Melyik számnak a 20 %-a 4?

2.A Varga Tamás Általános Iskolába 450 tanuló jár, és a gyerekek 52 %-a fiú. Hány lány és hány fiú jár az iskolába?

3.Volt 30000 Ft megtakarított pénzem, amelyből 18000 Ft-ért egy sportcipőt vásároltam.
Hány százalékát költöttem el a pénzemnek?