2020. május 22., péntek

Matematika 2020.05.22. (130.óra) - András bá

2020.05.22.                        130.óra
Tengelyes tükrözés
(gyakorlás)



1.) Emlékeztetőül:
Egy síkbeli alakzat tengelyesen szimmetrikus, ha az alakzat síkjában van olyan egyenes, amelyre ha tükrözzük, az alakzat képe önmaga.

Gyereknyelven ugyanez:
Egy síkbeli alakzat tengelyesen szimmetrikus, ha kivágnánk papírból, akkor össze tudnánk úgy hajtani egy egyenes mentén, hogy a két rész pontosan fedje egymást.

A tengelyes tükrözés tulajdonságai:
    a) A tengely minden pontjának képe önmaga. 
    b) A tengelyes tükrözés távolságtartó - minden szakasz
        képe az eredetivel megegyező hosszúságú szakasz. 
    c) A tengelyes tükrözés szögtartó - minden szög képe az 
        eredetivel megegyező nagyságú szög. 
    d) A tengelyes tükrözés irányításváltó - ha rendre
        leolvasod az eredeti alakzat pontjait, majd rendre a 
        tükörkép pontjait, éppen ellenkező irányban tudod ezt
        megtenni.

2.) Tükrözés gyakorlása
        Akasztófa
        Tengelyesen tükrös

3.) Szerkesztés
     video 1     video 2     video 3    video 4         

Testnevelés-küzdősportok

Sziasztok!

Ma egy Tae Bo-s közel egy órás videót küldök.
Akinek van gumiszalagja, használhatja egyes részeknél.

Tae Bo videó

Szép hétvégét!

Szilvi néni

Matematika Betti nénivel 2020.05.22.

 Kedves Hatodikosok !

1. Először nézzük meg a dolgozat megoldásait :Ha hibát találsz javítsd ki !

 1.Feladat
 Fanni matek dolgozata  45 pontos lett az elérhető 60 pontból. Hány százalékos
 lett Fanni dolgozata ?
Adatok:
a=60 pont
e=45 pont
p=?  
p=e:(a:100)=45:(60:100)=75% 
 Válasz :Fanni matek dolgozata 75 %-os lett.
2.Feladat 
 A szavannán az éhes zsiráf lelegelte egy fa összes levelét a fa magasságának 65 %-áig .
Milyen magas a fa ,ha a zsiráf a kinyújtott nyakával 377 cm magasságig ér fel ? 
Adatok:
p=65%
e=377 cm
a=?
a=(e: p) x100=(337:65) x 100 =580 cm
Válasz :A fa magassága 580 m magas.

3.Feladat
Egy iskola tanulóinak  45 %-a fiú. Hány lánytanulója van az iskolának,ha az iskolába
 összesen 
880 gyerek jár ?
Adatok 
a=880 fő
fiútanuló 45 %,lánytanoló 55%
e=?
 e=(a:100) x p =(880 :100)x55 =484 fő
Válasz 484 lány jár az iskolába .  

4.Feladat 
Egy 72 000 forintos hűtő árát felemelték 20 %-kal, de mivel így nem tudták eladni,
15 %-kal leszállították az árát.Mennyibe került így végül a hűtő ?
a=72 000 Ft
felemelték 20% -kal 100%+20%=120%
p=120 %
e=?
e=(a:100) x p =(72 000 :100) x 120=86 400 Ft
Csökkentették 15%-kal
a=86 400
p=100%-15%=85%
e=(a:100) x p =(86 400 :100) x 85=73 440Ft



2.A háromszög tengelyes tükrözése

Ma is  a háromszög tengelyes tükrözésével fogunk foglalkozni


Nézd meg ezt a videót ! Állítsd meg többször is  Végezd el a szerkesztéseket ! Fényképezd le és küldd el a gyurisbeata8@gmail.hu.e-mail címre,ma este 18 óráig !

Háromszög tengelyes tükrözése

 Jó munkát kívánok !







Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 22.

Good morning!

A szerdai szorgalmi feladatot csak Molli és Tami küldte el, nekik beírtam az 5-öst.
Ma folytatjuk az első lecke összefoglalását. Ne felejtsétek, jövőhét szerdán témazáró!!

Topic: revision (months, dates, present simple)


1) Months

Do you remember the names of the months? Open your Workbook at page 12 and do exercise 1.
Emlékszel a hónapokra angolul? Csináld meg a munkafüzet 12. oldalán az 1. feladatot, írd le sorrendben a hónapokat angolul!


GAME: Melyik hónap illik a mondatba? Válaszd ki!

 

NEW GAME: új fajta játék a wordwall-on, vezesd el a robotot abba a szobába, ahol az angol szó magyar jelentését találod! JÁTÉK ITT

2) Dates

What's the date today? It's the twenty-second of May. 

Emlékeztek? A dátumokat angolul így írjuk: 22 May (nap, hónap) és így mondjuk ki: ’the twenty-second of May.’

Workbook p. 12, exercise 2 (Mf.: 12./2.)
Write the dates how we say them. Írd le a dátumokat, úgy, ahogy mondjuk.



3) Present Simple - listening

Let's do a listening task! Workbook p. 12, exercise 3 (Mf.: 12./3.)
Hallgatási feladat: hallgasd meg a szöveget ITT és közben döntsd el, hogy melyik állítások igazak (✓) és melyek hamisak (✗).

Listening task part 2: Egészítsd ki a kérdéseket Lukeról és a barátairól a do vagy a does (e.sz./3.sz.-ben) segédigékkel! Végül hallgasd meg újra a szöveget és válaszolj a kérdésekre!


Küldd el a munkafüzeti feladataidról a képet ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre! Ha elakadsz vagy kérdésed van, írj!!

See you next week!

Angol-Anikó néni

Dear Students!

 

 Szomorú vagyok, mert a fordítási feladatot csak Ágitól, Brendon C, Bence és Laura küldte. A többiekkel mi van. Ez jegyre megy!!!!!!!!!!!!!


Today is Friday, it's a happy day, tomorrow will be weekend.

Your task:

Let's watch a video: Extra English 4.  Video ITT


After watching you are writing 10 sentences from the story in English and Hungarian.

Have a nice holiday.

Good Bye.

                      Anikó néni

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.22.

Kedves Diákom!

A tengelyes tükrözés szerkesztése után visszatérünk az alakzatok szimmetriájának vizsgálatához. Emlékszel még, mikor nevezünk tengelyesen szimmetrikusnak egy síkbeli alakzatot?

Egy síkbeli alakzat tengelyesen szimmetrikus, ha az alakzat síkjában van olyan egyenes, amelyre ha tükrözzük, az alakzat képe önmaga.

A mai feladatod megállapítani bizonyos alakzatokról, hogy van-e szimmetriatengelyük, illetve, ha van, mennyi van? Ehhez segítségül szolgál az alábbi videó.



Most rajtad a sor, tedd próbára a tudásodat az alábbi két feladattal!









Jó munkát és kellemes hétvégét kívánok!

2020. május 22. Német Enikő néni

Kedves hatodikos!

Ma 14 órától várlak Teams-en!
Ne felejtsd el a keddi és szerdai munkádat elküldeni hétfőig (május 25.), kis jegyet fogsz kapni rá!
Ma  a munkafüzet 33. oldalán található 4. feladatot oldjuk meg.

Két csoportba gyűjts múlt idejű igéket!
Bal oldalra írd az összes olyan igét (amit már ismersz), amit sein-nal mondunk múlt időben! 
Emlékeztető: "valamit", mozgást fejez ki, és a bleiben ige

Jobb oldalra írd a haben-es múlt idejű igéket!
Emlékeztető: "valamit"

A képet az e-mailemre várom!

Viel Spaß!

Angol - Éva néni

Dear Students!

Ma még el lehet küldeni az előző bejegyzésben írt fordításokat.

Angolról magyarra fordítottatok, hogy jó alaposan rágjátok meg ezeket az egyszerű múltban lévő mondatokat. Nézzétek meg minden alkotóelemüket, nézzetek meg minden egyes szót.

Ma megfordítjuk és magyarról angolra fogtok fordítani, hogy lássátok, hogyan tudjátok használni azt, amit megtanultatok idáig.

Fordítsd le legjobb tudásod szerint és küldd el jövő hét kedd reggel 9 óráig az alábbi mondatokat!

1. Az iskolában felejtettem a telefonom.
2. Valaki ellopta a táskámat.
3. A kulcsaim is a táskámban voltak.
4. Elvesztetted a repülőjegyedet.
5. Péter szomorúnak érezte magát kedden.
6. Lekéstük a buszt ma reggel.
7. Ők az uszodában voltak tegnap délután.

Természetismeret 05.22.

Kedves Hatodikos!

13:00 - Teams

Cím a füzetbe:                             
A vizek és vízpartok növényvilága

Rajzold le az 1.ábrát, amin a vizek és vízpartok növényzete látható.

Nézd meg a videókat:
TÜNDÉRRÓZSA
NÁD
NYÁRFA
FŰZFA
A nádas két jellegzetes növénye. Te összekevered őket?A NÁD ÉS A GYÉKÉNY - KÉP

Olvasd el figyelmesen a leckét és válaszolj. /Ebből lesz a vázlat a füzetben. 😊/
A szerinted fontos szavakat vagy fogalmakat emeld ki. Áttekinthetően dolgozz, így könnyebb megtanulni is a leírtakat.


  • A hínárnövények jellemzői:
  • Ebben hasonlít és ebben különbözik egymástól a tündérrózsa és a békalencse:
  • A nád testfelépítése:
  • Ezért van fontos szerepük a nádasoknak a vizek életében:
  • Kétlaki a növény, ha...
  • A vízi és vízparti növények három felhasználási lehetősége:

Ide küldd a fotót: varga-barany.marianna@vargatamas.hu




Marianne néni

Jó reggelt és osztályfőnöki

Végre péntek!😊
Talán már ti is hallottatok kósza híreket az iskolák júniusi újranyitásáról, de szeretném hangsúlyozni, hogy nem tudjuk pontosan még, hogy hogy lesz. Várjátok meg, amíg hivatalos iskolai értesítést küldünk.
Ide is ki fogom írni, illetve a szülőket is fogom külön tájékoztatni, valamint az enaplóban is biztos benne lesz az üzenet.
Jövő héten hétfőn még ugyanúgy kezdünk, ahogy eddig haladtunk a digitális oktatással.

Jó hétvégét mindenkinek!

Hagyj üzenetet a megjegyzésekben!

Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A mai órán dolgozatírás következik a százalékszámításos feladatokból.
A feladatok „vegyesek”, először mindig azt döntsd el, hogy melyik az alap, melyik a százalékérték, melyik a százalékláb, és mit kell kiszámolni. 

Öt feladatot kell részletesen megoldanod és visszaküldened a hajdu.imre@vargatamas.hu e-mail címre.
Mindenkinek kötelező beadni, tollal dolgozz, szépen írj, jól olvasható legyen a fénykép!/

Feladatok

   1.A mai napon lenyírtam a füvet a kertem 40 %-ában, összesen 200 m2-t. Mekkora a kert?

   2. Egy dolgozó havi bruttó jövedelme 200000 Ft volt, amit a koronavírus járvány miatt áprilisban 20 %-kal csökkentettek. Mennyi lett a fizetése?

   3. Egy 800 Ft-os tusfürdő árából elengedtek 240 Ft-ot.
Hány százalékos volt az árcsökkentés?

   4. Egy kiránduláson az első napra tervezett utamnál 50 %-kal többet tettem meg. Az első napi teljesítményem 30 km lett. Hány kilométert terveztem az első napra?

   5. Egy elektromos roller eredeti ára 80000 Ft volt. Először felemelték az árát 25 %-kal, de így nem kelt el, ezért ezt a megemelt árat csökkentették 20 %-kal.
Mennyibe lett a roller végső ára?