2020. április 1., szerda

Testnevelés 2020.04.01.

Kedves hatodikos!

A mai feladathoz ismét egy idézettel készültem:

,Bika rugaszkodván, kötél szakadt vala...
Miklósnak akkoron sok máj adatott vala.‘
Ilosvai.
Ma egy újabb erőpróbát kell kiállnotok.
Pörgessétek meg a belinkelt aktív kereket annyiszor, ahanyadik énekben található a bikakaland! Pörgetés után hajtsd végre a feladatot,majd pörgess újra!

Jó testmozgást kívánok!
Szilvi néni

Matematika 2020.04.01. (107.óra) - András bá

2020.04.01.                        107.óra
Dolgozat javítás - gyakorlás










Nyelvtan - Kata néni 04.01


Kedves Mindenki!

A tegnap kiadott közmondásgyűjtést 11-kor ellenőrizzük a Teams-en. Juhú!☺️

A mai óra anyaga is a Toldihoz kapcsolódik, ám ezúttal egy újabb névmás van terítéken: a kérdő névmás.

1. Oldd meg a mf, 106/5. feladatot!

2. A füzetedbe írd fel: A kérdő névmás

3. Másold le a Tk. 80. oldalának tetején található táblázatot a füzetedbe!

4. Írj fel 5 kérdést a füzetedbe, amit Toldinak tennél fel! 
A mondatokban szerepelhetnek a KI, MILYEN, HÁNY, MENNYI, MEKKORA, MICSODA, MELYIK, MIFÉLE, kérdő névmások. 
A megoldásokat a Teams-ben (is) várom majd.






Nyelvtan IV.01.

Kedves Mindenki!

1. A mai napon egy játékos feladattal kezdünk. Regisztráció nélkül használható.


2. A múlt órán a birtokos névmással foglalkoztunk. Megbeszéltük, hogy helyettesítenek valamit. Kérlek, készítsd el a munkafüzet 104. oldalán a 2. feladatot, melyben az ismétlődő szavak helyett kell birtokos névmásokat írni. 

3. A füzetedbe írd fel: Névmások

A mai napon a visszaható  névmással foglalkozunk.

Másold le a füzetedbe!


A VISSZAHATÓ NÉVMÁS

  I. Fogalma
A cselekvés visszairányul arra, aki cselekszik, vagyis visszahat.

 II. Kérdései
KIT?

III. Visszaható névmások:
a)      Alap
magam, magad, maga, magunk, magatok, maguk
b)      Határozóragokkal
magamról, magamhoz, magammal, magamnak

(forrás: http://users.atw.hu/henineni/index.php?oldal=nyt_nevmasok)

Mit is jelent ez? (ezt már nem kell másolni)

Könnyű megjegyezni, mert úgy kezdődik, hogy MAGA. Ezt ragozzuk.

Pl. Nézem e tükörben magam. (A cselekvés rám irányul.)
     Vegyél magadnak egy csokit.
     Luca nem szeret magáról beszélni.
     Vidd magaddal a kézfertőtlenítőt!

Remélem, így már érthető!

4. Gyakorolj egy kicsit!

 

2. feladat megoldása: 

Ezek a füzetek nem az enyéim, hanem a tieid.
Vajon ez a szatyor az enyém vagy a tied?
Ne azokat a fényképeket add ide, mert azok nem az enyéim, hanem az övéi.
Azok az újságok a mieink, és nem a tieitek.

Matematika Betti nénivel 2020.04.01.

Kedves Diákjaim!


Eljött a várva várt Dolgozatírás ideje !  

Az elmúlt két hétben csak az arányossági feladatokkal foglalkoztunk .Biztosan ügyesen meg fogjátok oldani a feladatokat! Ha anya vagy apa segít, vagy ha véletlenül kinyílik a füzeted dolgozatírás közben, nem fogok odanézni.😉

Mindig írd le egyenes vagy fordított arányosságról van -e szó?  Vigyázz lehet beugratós feladat is !

Mindegyikhez írd fel az adatot ,számítást és  szöveges választ is ! Figyelj a külalakra,jól olvasható legyen! Mindenkinek el kell készítenie !


1.)   23 dkg felvágott ára 276 Ft .Mennyibe kerül 125 dkg felvágott ?

2.)  4 ember 12 nap alatt tud elvégezni egy munkát .6 ember ugyanekkora munkatempóval hány nap  alatt végezné el a munkát ?

3.)  Áron 6 éves korában 21 kg .60 éves korában mennyi lesz Áron tömege ?

4.)  A 6.a osztályba 28 tanuló jár. Az osztályfőnök osztálykirándulást szervez, és ehhez buszt szeretne bérelni. Amennyiben minden tanuló részt vesz a kiránduláson, akkor fejenként 4800 Ft-ba kerül a busz.Mennyi lesz az egy tanulóra eső buszköltség, ha végül 42-en mennek kirándulni,mert a 6.b-ből is csatlakoznak hozzájuk ?


Ha ügyesen megoldottad, írd rá a teljes neved ,fényképezd le ,majd csütörtök 20:00 óráig küldd el a gyurisbeata8@gmail.com e-mail címre .

                                                           Jó munkát kívánok !😊


                   

Matematika Balázs bácsival - 2020.04.01.

Kedves Diákom!

Ma elsőrendű lineáris differenciálegyenletek megoldásával folytatjuk a tanulmányokat!

- Miről beszél ez?! 😏
- Azt sem tudom, eszik-e vagy isszák! 😔
- Hát ez kikészít! 😡
- Oké, készen állok! 😎


Legutóbb a százalék (%) fogalmával ismerkedtünk meg.
Mit is jelent egy mennyiség 1%-a? A mennyiség 1 század részét.

Pl. ha egy kosárlabda 7800 Ft-ba kerül (ez a teljes ára, azaz 100%),
akkor az 1%-a a 100-ad része, azaz 7800 : 100 = 78 Ft.

A mai napon a százalékszámítás 3 szereplőjével ismerkedünk meg.

Ehhez tekintsd meg az alábbi videót, és próbáld meg beazonosítani a 3 szereplőt: alap, százalékláb, százalékérték!
A kiszámolási módjukat hagyd figyelmen kívül, csak azzal foglalkozz, hogy melyik szereplőt hogyan ismered fel!


Alap (a): a teljes mennyiség, amihez viszonyítunk. Az alap mindig a 100%.
Százalékláb (p): ahány százalékát számoljuk az alapnak.
Százalékérték (é): az a mennyiség, ami az alapnak valahány százaléka.

Pl. 80-nak a 10%-a 8.

"80-nak", hozzá viszonyítunk, ő a 100%, tehát  a 80 az alap.
"10%-a", ahány százalékát számoljuk az a százalékláb, tehát a 10 a százalékláb.
"8" a 8 a 80-nak a 10%-a, az alapnak valahány %-a a százalékérték, tehát a 8 a százalékérték.

A mai feladatod az, hogy megértsd ezeket a fogalmakat és meg tudd állapítani, egy konkrét feladat kapcsán, melyik szereplő az alap (a), melyik a százalékláb (p), és melyik a százalékérték.

Ha nem világos, nézd meg újra a videót.
Figyelem, pénteken kikérdezem! 😉

Történelem

Kedves Hatodikosok!
Először is nézzük a hf. javítását:

Házi feladat márc. 30-án
1.     Mikor kezdődött a reformáció?   1517-ben
2.     Luther tanai közül melyek sértették leginkább a főpapok érdekeit?
-         a bűnt egyedül Isten bocsáthatja meg
-         nincs szükség az egyház közvetítésére
-         az egyháznak vissza kell térnie a szegénységhez
3.     A reformáció irányzatai:
a, Luther tanait követők a lutheránusok, evangélikus egyház
b, Kálvin követői a kálvinisták, református egyház
c, Szentháromság-tagadók, unitárius egyház
4.     Kik a protestánsok?
A reformáció híveit összefoglalóan protestánsoknak nevezzük

Akinek legalább 8 pipája lett, az írjon nekem megjegyzésben!


Az új téma Spanyolország tündöklése (XVI.század) és Hollandia megszületése tk.52-54. oldal Nézd meg a tk. térképén, hol található Spanyolország! Mi a fővárosa? Mit jelöl a fekete vonal a térképen?
Keresd ki a szövegből, ki az az uralkodó (milyen családból való), akinek országában sohasem nyugszik le a Nap! Miért mondták ezt róla? Milyen nyelven beszélt a lovával? A kérdésekre a füzetedben válaszolj!
Hollandia  megszületése
Nézd meg a térképen, hol található Hollandia! Melyik nagy terület része? Mikortól lett független?
Mivel vált világhírűvé Hollandia? Írd le!
Mi történt a század végére a hatalmas spanyol világbirodalommal?Válaszolj a tk.54. o. 5. kérdésére!  A füzetedről készült fotót várom a szokott módon.
Mellékelem a táblázatot az eddig beadott munkátokról. Aki eltérést lát, keressen meg!


Brendonxx
 Mátéx
Jankaxx
Attila
Nóraxx
 Zsófiaxx
 Kittixx
Kataxxx
 Emíliaxx
 Mollixx
 Leventexx
 Napsugárx
 Zsolt
 Benedekx?x
 Martinx
Patrik
Kingax
 Noémi
Attilaxx
vázlatrabszolgákmanufaktúra

Deutsche Essgewohnheiten vs. középkori gasztronómia

Kedves hatodikos!

Számos ember fantáziáját mozgatja, hogy vajon mit ettek, hogyan étkezhettek eleink. Általában hatalmas lakomákat, óriási húsos tálakat látunk magunk előtt, és ezt a képet gyakran a korszakban játszódó játékfilmek is alátámasztják. De vajon mennyire pontos ez a kép?

Nézd meg ezzel szemben a mai német étkezési szokásokat!

Lies den Text über die deutschen Essgewohnheiten! Olvasd el a szöveget a német étkezési szokásokról a tankönyv 40. oldal 5. feladatában. 
Keresd ki az ismeretlen szavakat és írd a munkafüzeted szószedetébe!

Válaszolj a kérdésekre!



Viel Spaß!

Emelt angol - Éva néni

Hello everyone!

Tekintsétek át a dolgozatjavítást.


1. feladat.



 Pirossal jelöltem azokat a szavakat, amikből teljesen egyértelműen el tudtad dönteni, hogy melyik csoportba tartozik a mondat.

2. feladat.
Emlékezz az aranyszabályra: elöl a személy, aztán hogy mit csinál, aztán hogy mit, mikor, kivel, stb.
A-Á-T-H 

Akinek magyarítja az autocorrect a válaszait, annak így nézett ki a megoldása:


Bocsi, de nem fogadtam el...


3. feladat.
Kérdő szórend: a személy és a cselekvés helyet cserél, végén kérdőjel.
Ha esetleg figyelmetlenségből nem vetted észre, hogy ez egy kérdés, sajnos nem tudtam rá pontot adni :(

4. feladat
Az összevont alakot is elfogadtam.
Ha viszont kihagytál alkotórészeket, akkor nem kaptál pontot.

5. feladat


Magyarázat:   to have a shower  = zuhanyozni
                        to take the bus    = felszállni a buszra
                        to get dressed     = felöltözni

6. feladat
Mivel "every evening" az időhatározó, ezért ez a mondat egy szokást fejez ki, tehát csak az egyszerű jelen időben lévő ige lehet jó, vagyis a "feeds".

7. feladat

A és B beszélgetnek. A megkérdezi, hogy ki az a lány. B elmondja, hogy az Annie, akivel táncórára szokott járni péntekenként. Mivel kerüli a nyelv a közvetlen szóismétléseket, ezért a második mondatban nem azt fogja mondani megint, hogy Annie, hanem egy névmással helyettesíti, de a névmás nem az alany helyén fog állni, hanem az ige után, így a tárgyesetet keressük, ami a "her", mert lányról van szó.
Összesen 3 dolgozatban szerepelt ez a megoldás.

8. feladat
Mit kell tennie Johnnak, ha nem tud elég jól gitározni? Hát gyakorolnia kell még...

9. feladat
Az unokatestvéreim Ausztráliában élnek. Mi nem látjuk ŐKET túl gyakran.
Ismét egy tárgyesetben lévő személyes névmást kerestünk (T/3). 

Az érdemjegyek:

Kende, ma küldök neked még egy feladatot Messengeren. Utána kapsz majd jegyet.

Péntekre akkor a 3-as A lecke első két feladata a lecke, ahogy ma beszéltük a Teamsen.

Bye!



Angol - Dóri néni csoportja 2020. április 1.

Hello everyone!

Do you miss going to school? or do you like to stay at home?
A mai témánk: At home (otthon) 

1) Household jobs (házimunkák)

Do you usually help at home? Szoktál otthon segíteni?



Nyisd ki a tankönyved a 14. oldalon és
nézd meg a képeket az 1a feladatban.

A gyerekek épp különböző házimunkákat végeznek. 
Nézzük meg, hogy mondjuk ezt a 10 mindennapi teendőt angolul. Hallgasd meg a szavakat ITT

2) Words

Vedd elő a szótárfüzeted és másold le ezt a 10 kifejezést! 
A jelentésüket a munkafüzet végében lévő szószedetben nézd meg (82. oldal) és írd le!

(mf. 82. oldal alja)

3) Game

Gyakorold az új kifejezéseket ezzel a játékkal:


A szótárfüzetedről a képet küldd el a következő linken (ITT) vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre.

See you later!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


Az előző online óránk nagyon jól sikert. Örülök neki, hogy mindenki jelen tudott lenni az órán.


1. feladat

Az előző órán közösen megcsináltuk a mf.6.o/4-es feladatát. Kérlek nyisd ki a mf és annak alapján dolgozz!

A füzetedbe egy üres oldalra írd le a válaszokat és küldd be, mert jegyet kaptok rá!!!!!!!!!!


           Joe's................................................(4/1)
Példa: Joe' s birthday is on the fourth of January.

1. Mary's..............................................................(3/12)
2. Marlin's............................................................(12/5)
3. Diana's..............................................................(24/7)
4. Jack's................................................................(8/8)
5. Dave's...............................................................(2/6)
6. Fred's..............................................................(17/10)
7. Sue's.................................................................(25/3)
8. Tom's................................................................(31/4)
9. Chris's................................................................(10/11)
10. Herry's.............................................................(14/9)

A munkádat töltsd fel IDE

2. feladat

Tk.12.o Mickey, Millie and Mut történetet olvasd el és fordítsd le! Nem kell leírni.

Jó hír, meg is tudjátok nézni videón a történetet ITT








 Best wishes!!