Feladatok:
Direktcím: Helyhatározó_gyakorlás
4. Gyakorlás
Kedves Mindenki!
Akik dolgozatot írnának, ezen a linken a mai napon megtehetik:
Hiányzók dolgozata Szent Péter ITT
Direktcím: Dolgozat_7b_SZP
Amire szükséged lesz: tankönyv, munkafüzet, füzet, toll, ceruza
1. Füzetbe óra címe: Csokonai Vitéz Mihály: A Reményhez
2. A címben miért írta a költő nagybetűvel írni a Reményhez szót?
3. Hogy lehetne meghatározni a remény fogalmát? Miben reménykedhetünk? Csokonai életét megismerve miben reménykedett?
4. Bizakodó vagy reményvesztett ember szavai az alábbiak?Megbeszéljük, nem kell írni!
úgyse, hátha, nemigen, talán, bízom benne, majdcsak, tartok tőle, kétlem, aligha, esetleg
1. bizakodó ember 2. reményvesztett ember
5. Bár már Csokonai korai verseiben is felbukkan a remény, a reménytelenség motívuma, de ez főként csak később, kollégiumi kicsapatása, a Lilla-szerelem utáni csalódottság, valamint a mecénás-keresés kudarcai után erősödik majd fel leginkább verseiben. A költemény keletkezési idejét 1803-ra tehetjük.
6. Tk. 20. o. Hallgassuk meg! ITT!
+ egy kis zenés átdolgozás Hallgatós
+ egy másik Ez egy rap feldolgozás
7. Ki a költemény megszólítottja?
8. Kattints ide! (Görgess le A remény jelképei feladathoz!)
9. Szerkezete:Versszakonként milyen a hangulata? Keress ellentéteket!
Tk. 21. oldal (másoljátok le)
10. Műfaja:találd ki az alábbi feladat alapján!
befogadni,
kínos, félénk, összhang, elfogadni, bánatos, szerző, visszhang, kínzó, író
Válaszd ki, majd írd be a szövegbe az eredeti szó helyett azt a kifejezést, amelyiknek ugyanaz a jelentése!
Elégiát a ....................................k olyankor írnak, amikor nagyon ..................................ak. Szomorúságuk oka, hogy nem kaphatják meg azt, amit szeretnének, mert vágyaik és a valóság nem állnak ..................................ban egymással. A költő pedig nem tehet mást, belenyugszik sorsába, még ha ....................................... is .....................................a.
11. Munkafüzet 17.oldal 2.
Kedves Mindenki!
Amire szükséged lesz: munkafüzet, füzet, toll, tankönyv, vonalzó
Feladatok:
Óra címe: Alany és állítmány gyakorlása
1. Kezdjük ezzel! Direktcím: állítmány_7b
2. Kattints ide! (Gondolatgyűjtő részig menj le és az Egyeztessünk feladatot csináld meg!) Kérlek, hogy a füzetbe másold le a helyes mondatokat!
3. Munkafüzet: 34. oldal 1., 35. oldal 3.,
4. Ide másolj! Direktcím: másolás_7b
T9 (Tk.111. oldal)
5. A képhez kapcsolódóan írj 7 mondatot a füzetedbe.
Kedves Mindenki!
Ma eszközlistánk: tankönyv, füzet, munkafüzet, toll, tablet
1. Felelünk :)
2. Füzetbe óra címe: Amíg élünk, remélünk! Csokonai Vitéz Mihály
3. A munkafüzet 16. oldalán találsz egy térképet CSVM életének főbb állomásaival. Kérlek, a lenti sorrend alapján számold ki, legalább hány kilométert utazott a költő élete során az alábbi útvonal alapján. (mindenhol a legkevesebb km-t írd fel!)
Debrecen, Pest, Sárospatak, Pozsony, Komárom, Csurgó, Nagyvárad, Debrecen
4. Tk. 22. oldal CSVM élete alapján oldd meg az alábbi feladatot!
Direktcím: CSVM
5. Hallgassuk meg a verset! HALLGATÁSHOZ KATTINTS IDE!
6. Tk. 20. oldal olvassátok el! + újra hallgassátok meg EZT!
Feladat hozzá: Szövegkiegészítéshez kattints ide!
7. Verselemzés szempontjai:
Keletkezés: Vajda Júlia iránt érzett szerelem
Műfaj: elégia
Szerkezet: Tk. 21. oldal
Készíts egy 4 képből álló képregényt ehhez!
Kedves Mindenki!
Mai órai feladatok:
1. Házi feladat ellenőrzés: 5 mondat a példaképedről
2. Ismétlés, gyakorlás: KATTINTS IDE!
Direktcím: alany_7b
3. A mai órán az alany és állítmány gyakorlása lesz a feladat.
A füzetedbe másold le az alábbi mondatokat, együtt elemezzük mindet!
A TicToc egy telefonos alkalmazás.
A maszkhasználat rendkívül fontos járvány idején.
Bárki lehet sztár az interneten.
Hamarosan frissül az Among Us játék.
Szerdára meg kell tanulni a Pannónia dicsérete epigrammát.
Karanténba bárki kerülhet.
Nagyon várjuk a téli szünetet.
Hatodik órában fáradtak vagytok.
Megértettétek a feladatot?
A gyerekek nem szeretnek pótolni.
A középkorban a pestis nagyon fertőző volt.
Balassi Bálint Zólyom várában született.
Csokonai Vitéz Mihályról fogunk tanulni a következő irodalom órán.
Ő Debrecenben született a XVIII. században.
Csokonait fegyelmezetlensége miatt kizárták egy évre az iskolájából.
4. Feladatok a munkafüzetben:
26. oldal 9.
35. oldal 1.
34. oldal 1.
35. oldal 2., 3.
Ha marad idő: IDE KELL MÁSOLNI
Direktcím: Másolás_T7
Kedves Mindenki!
Online óra lesz ma, együtt megbeszéljük a feladatokat! + felelünk
Amire szükséged lesz: tankönyv, munkafüzet, toll
Mai témánk: Balassi Bálint: Egy katonaének
1. Előzetes feladat: Mit is tudunk?
Direktcím: Ismétlés_7b
2. Előzetes feladat: Kattints ide! Katonadolog. Mi micsoda?
Hallgassuk meg a megzenésített változatát: Zenés feldolgozás ITT
Kérlek, a tankönyv 14-15. oldalán nézzétek meg a szómagyarázatokat!
Most pedig kövesd a szemeddel és úgy hallgasd meg a szavalatot! ITT a szavalat
Balassi Bálint katonaéletet dicsőítő költeménye jó száz évvel később keletkezett, mint a Pannónia dicsérete. A költő az 1500-as években élt, a török ellen harcolt, Esztergom ostromában esett el. Ő már magyar nyelven írta verseit. Egy katonaének című költeményében a végvári vitézek életét, harci tevékenységét dicsőíti. Ez a vers a reneszánsz kultúra nyomait viseli magán. A természet szeretetét, az emberi élet értékét, gazdagságát méltatja.
Verselemzés szempontjai:
1. keletkezés: török idők, végvári harcok(XVI.szd.), életrajz:ismeri a végvári vitézek életét;magánéleti kudarcok, szerelmi bánat, Lengyelországba bujdosik. célja: nosztalgia is!
2. műfaj: vitézi ének
3. szerkezet: Rendszerezzünk részt keresd az oldal alján!
4. Gyűjtsük össze a színeket és a hangokat a versből! (reneszánsz jellemzők)
5. rímelés: aab, ccb, ddb (megbeszéljük) bokorrím
Házi feladat: EZ A HÁZI
Direktcím: Balassi_7b
Kedves 7.b osztály!
A mai órán az alábbiakra lesz szükséged:
-füzet
-munkafüzet
-tankönyv
-toll, ceruza, vonalzó
A múlt órán az alannyal kezdtünk el foglalkozni.
Az alany megkeresése a mondatban
Az állítmány megtalálása után a következő lépés mindig
az alany megkeresése.
Az alany lehet egy személy vagy egy dolog is. Azt a
mondatrészt nevezzük alanynak, amire az állítás vonatkozik.
Az alanyra a „Ki?”, „Mi?” kérdésekkel tudunk
rákérdezni, és egy vonallal húzzuk alá mondatelemzéskor.
Az alany szófaja legtöbbször főnév, de előfordul az is, hogy főnévi igenév vagy névmás.
Az alanynak 3 fajtája van: (MÁSOLD LE A FÜZETEDBE!)
1. határozatlan: ha nem tudjuk, vagy nem akarjuk megnevezni azt, akire az állítmány vonatkozik. (valaki, valami)
2. határozott: ha pontosan tudjuk, kire vagy mire vonatkozik az alany
3. általános: ha az állítmányban mondottak mindenkire vagy mindenre vonatkoznak. (bárki, bármi, mindenki)
Feladatok:
1. Lépj a LÉPJ A REDMENTA OLDALÁRA!
Direktcím: Gyakorlás_7_b
Oldd meg a feladatokat!
2. Gyakorolj!
4. Na még egy!
5. Egy másik
6. Utolsó
7. Tankönyv 42. oldal 1. feladat
8. Munkafüzet 31. oldal 1. feladat
9. Tankönyv 118. oldal T.8 (másolás a füzetbe)
10. Tankönyv 44. oldal 5. feladat d)
Házi feladat: Tankönyv 44. oldal 5. c) feladat